Улиците на редица градове във Франция се изпълниха с възмутени актьори и хора на изкуството, които протестират с възгласи „Не на политиката „йо-йо“ на правителството“.
Във Франция след ресторантьорите и хотелиерите дойде ред и на заетите в културния сектор да излязат да протестират. Синдикатите им организираха няколко митинга из цяла Франция, като всички се събират заради „убийството“ на сектора им. Те са възмутени от решението на правителството да удължи затварянето на театри, кина, музеи и стадиони до 7 януари.
Протести има в петнадесет града – от Брест до Ница през Страсбург и Бордо. В Париж митингът бе обявен по обед, пред Бастилията. По същото време стотици актьори се събраха пред сградата на Операта, където блокираха движението. На транспарантите им можеше да се прочете „Изпълненията на живо не са умрели” и „Хей, кога се връщаш? Имаш ли поне някаква представа? “
„Това е истинска катастрофа – от шест месеца не работя“ – споделя Мартин, 27-годишен сценичен работник. „Това е убийство“ – добавя актьорът Кристоф Алвек. Той разказва как играл пред напълно „маскирана“ публика, като били взети всички предпазни мерки, но въпреки това никой от управляващите не оценил усилията му. „Управляващите имат ужасно презрително отношение към културата“ – подчертава Алвек.
И за вечерта (в 18.30 часа) са предвидени протестни акции пред театър „Де л’Ателие“ до Монмартър. Там актьорите Жак Вебер, Одри Боне и Франсоа Морел са обявили предварително, че ще разобличат дълбокото презрение на управляващите към културния и артистичен сектор. „Ние не сме бунтовници. Ние не сме революционери. Ние не сме агитатори. Ние не сме луди, ние не сме в безсъзнание“ – пишат те в официално изявление, разпространено до медиите.
Културата не е „изключение“, когато стане въпрос за здравето

Междувременно в интервю за „Европа 1“ френският премиер Жан Кастекс за пореден път защити позицията на правителството. „Нямахме друг избор – иначе, повярвайте ми, нямаше да вземем това решение. Ние все още не сме излезли от втората вълна на пандемията. Планирахме я, готвихме се за нея, но отварянето ще зависи от това как се развива разпространението на COVID-19“.
Освен това Кастекс обърна внимание: „Знам, че всички изповядвате идеята за „културното изключение“, но това не се отнася до здравето“. (Използвайки понятието „културно изключение“ във Франция имат предвид, че ролята на културния сектор е твърде голяма и заради нея не се допуска културния продукт да е изцяло подчинен на законите на пазара.)
Кастекс обясни, че не изпитва ни най-малко презрение към културния сектор и дори правителството му подготвя приемането на нови мерки с цел подкрепа.
„Ще има допълнителни 35 милиона евро за Министерството на културата“, обеща Кастекс. Той обаче за пореден път попари надеждите на хората на изкуството с думите: „Датата 7 януари е ориентировъчна, за да видим до колко разпространението на COVID-19 ще бъде овладяно. Отварянето на културните центрове постоянно ще се обмисля“.
Обжалване пред Държавния съвет

Синдикатите и творците изобщо не се трогнаха от допълнителните 35 милиона евро, а обявиха, че прехвърлят протеста в полето на юристите. Те смятат да се обърнат към френския Държавен съвет по същия начин, както направиха през последните седмици синдикатите в сектора на кетъринг услугите и ски спорта. В тази инициатива са се обединили близо 500 структури, включително Федерацията на независимите театри в Авиньон, SYNDEAC (Националният синдикат на артистичните и културни компании), SACD (Обществото на авторите и композиторите от сферата на драмата) и PROFEDIM (Синдикатът на продуценти, организатори на фестивали, ръководители на ансамбли, независими музикални дистрибутори).
От Националната федерация на френските кина (FNCF) са решили да внесат отделна жалба във френския Държавен съвет, към която ще се присъединят и други представители на киноизкуството. Междувременно различни мениджъри на киносалони са решили да включат символично светлинките на табелите си между 17.00 часа и 18.00 часа тази вечер в знак на протест.
„Имаме впечатлението, че местата за култура са затворени просто ей така, напълно безсмислено, докато търговските центрове са отворени и претъпкани. Французите трябва да се забавляват, но не само като гледат телевизия. Това правителство иска хората да полудеят!“ – възмутено коментира Никола Рие, представител на независимата киноразпространителска мрежа Alba Films.
Българският случай

Френският опит показва, че решението на министъра на културата Боил Банов да остави театрите и оперите да работят с 30% от местата е било прозорливо. Несправедливо обаче бе да се забрани дейността на галериите, музеите, библиотеките и кината. След писмото на Любен Генов – председател на Съюза на българските художници, до Министерството на културата, в което той определи мерките като несправедливи и противоречиви, Боил Банов се оправда, че галериите били затворени, защото нямали отделен вход и изход. Интересно обаче защо тогава мярката засегна и кината? Може би просто Боил Банов не е ходил скоро на кино и тази грешка трябва да се оправи веднага след края на пандемията.