Докато глобалният пазар се разширява, а технологиите все повече напредват, е важно да не забравяме, че нашето поведение също играе съществена роля. Но понякога толкова много се оплитаме в ежедневните си задачи, лични или професионални, че несъзнателно можем да забравим за някои важни принципа на работното място. Истината е, че добрият бизнес етикет не само ви откроява сред тълпата, но и говори много за вас, за характера ви и вашия професионализъм. Представяме ви 9 златни правила, които е много важно да не забравяте.
1. Телефоните трябва да са с изключен звук
Независимо дали сте в съвещание, или на почивка за кафе с колега, не забравяйте да изключвате звука на мобилния си телефон. Никой не обича да бъде прекъсван, но ако е много наложително да се обадите, предупредете останалите и се извинете.
2. Внимавайте какво споделяте в социалните мрежи
Хубаво е, че в днешно време разполагаме с повече свобода да споделяме в дигиталната мрежа как се чувстваме и какво мислим. Но понякога човек сам не си дава сметка колко много и най-различни хора му гледат туитовете или посланията във Facebook. Ето защо е нужно да внимавате повече какво споделяте с приятелите си в социалните мрежи, за да избегнете след това нежелана конфликтна ситуация.
3. Уважението към различните култури е важно
Бизнесът е не само делови разговори и договори, а и опознаване на човека срещу нас. На всеки би му станало приятно, ако събеседникът му предварително си е направил труда да научи нещо повече за културата му и държавата, откъдето идва. Макар и това правило да не е особено популярно в някои държави, например в Съединените американски щати, то в други – като Япония – е нещо напълно естествено бизнес партньорите да се опознаят един друг, преди да пристъпят към деловите въпроси.
4. Закъде без признателността и благодарността
Колкото елементарно и дребно да изглежда това, думата „благодаря“ наистина може да отвори всякакви затворени врати. Затова се старайте да показвате вашата признателност и благодарност на вашите сътрудници при всяка отдала се възможност. След това само почакайте и вижте какви чудеса могат да сътворят признателността и благодарността.
5. Зачитайте мнението и на останалите
Много е хубаво, когато някой оценява идеите ни, но дали вие правите същото? Ето защо, дори ако не сте съгласни с мнението на човека до вас, е необходимо първо да го изслушате и после да споделите, какво мислите. Освен това не забравяйте да му кажете, че уважавате и цените мнението му, въпреки всичко.
6. Пунктуалността винаги се забелязва
Изпълнението на задачите навреме и точността винаги правят добро впечатление. Макар и в някои държави това да не е едно от най-важните правила, то със сигурност ще ви спечели нужното уважение и доверие. Все пак, ако ви се случи да закъснеете или да се забавите, уведомете останалите своевременно.
7. Не закъснявайте с отговора си
Разбираемо е, че не винаги можете да прекъснете работата си, за да предприемете нов проект или да помогнете на колега, но бързата обратна връзка е от съществено значение. Например, ако Иван ви помоли да му помогнете с решаването на важен въпрос, му съобщете, че в момента сте заети, но ще му обърнете внимание след 2 часа.
8. Не забравяйте винаги да припомняте кой сте и какви са намеренията ви
Никой не е длъжен да помни от първия път кой сте, как е името ви и с какво се занимавате. Ето защо, докато все още не се познавате добре с дадения човек, винаги се представяйте, независимо дали е на живо, по телефона или чрез електронно писмо.
9. Погрижете се за електронните си писма, презентации и други бизнес комуникации да са на ниво
Първите впечатления са много важни, така че се погрижете добре да проверите съобщенията, имейлите и документите си за грешки и дали са добре конструирани. Препоръчително е да ги огледате поне още 2-3 пъти, преди да ги покажете или изпратите. Не се притеснявайте да помолите за помощ някой ваш сътрудник с повече опит.