Да си спомним за Флориан Шнайдер – съоснователят на „Крафтверк”

Флориан Шнайдер – съоснователят на „електронните „Бийтълс” – както наричат прочутата немска група „Крафтверк”, напусна този свят на 73-годишна възраст.

 

Завеща ни „робот поп”-а – новият музикален стил от средата на 70-е години, след който се появи всичко останало – хип-хоп, хаус, техно.

„Електронна музика е имало и преди „Крафтверк”, още през 60-е години, но групата на Шнайдер извая хипнотични нискочестотни звуци, които възпяват романтичното минало на Европа и нетърпеливо мечтаят на глас за бляскавото й футуристично утре” – пишат музикалните критици.

Първи, най-отпред, е Флориан Шнайдер.

Легендата разказва, че основателите на „Крафтверк” (от немски – „електростанция”) Флориан Шнайдер и  Ралф Хютер се запознали на уроци при композитора Карлхайнц Щокхаузен.

Щокхаузен, който е един от най-важните авангардни композитори на ХХ век, ги насърчил да направят нещо съвместно. Така те започнали първо като дует, а после включили и Волфганг Флюр, и Карл Бартос и електронният „Бийтълс” бил готов!

Флориан Шнайдер участва в записите на всичките 11 студийни албума на групата. В първите свири на флейта и цигулка. По-късно в записите престават да се използват акустични инструменти и се преминава изцяло към електронно звучене. Флориан Шнайдер е човекът, който отговаря за електронните ефекти и усъвършенства изкуствените гласове на Robovox – превърнали се във визитна картичка на „Крафтверк”. Идеята на Флориан и Ралф е чрез новосъздадените звуци и ритъм да накарат слушателите да си представят, че се намират в голяма електростанция.

Манекените на сценичните изяви на „Крафтверк“.

Защо електростанция ли? Бащата на Флориан бил известен архитект в Дюселдорф, участвал в изграждането на редица индустриални сгради в града. Така запалил и сина си по големите конструкции – плод на технологичния и архитектурен гений.

Освен това електростанциите се асоциирали с динамика, мощност, движение – все неща, които Флориан и Ралф изповядвали като свое верую, бидейки запалени футуристи.

За това и в албумите „Radio-activity“, „Autobahn” има внушение за постоянно движение, а в „Trans Europa Express“ – метални шумове от движещ се влак.

Част от състава на „Крафтверк“ в студиото – в средата е Флориан Шнайдер.

Този метален ритъм продължава и в следващите им албуми и вдъхновява Дейвид Бауи, който много иска да запише нещо съвместно с „Крафтверк”, но така и не осъществява срещата си с тях. В същото време групата е критикувана, че създава студена музика – само за роботи. В отговор на упреците те издават албума „The Man-Machine“, от който няколко от композициите, сред които „The Robots“ и „The Model“, се озовават на топ места в музикалните класации. Но въпреки успеха си, „Крафтверк”не организират турне, а се изолират в студиото си, за да творят. Дори и при сценичните си изяви предпочитат на сцената вниманието да не е фокусирано върху тях, а върху четири манекена с лица като техните.

Резервираността вероятно се дължи на затворения характер на Флориан, който признава, че не обича да дава интервюта. Прави изключение през 1998 г., когато е интервюиран за бразилска телевизия по повод фестивал за електронна музика.

Единадесет години по-късно Флориан Шнайдер официално се оттегля от групата и се занимава само с преподаване – обучава студенти по медийни изкуства в университета в Карлсруе. Вдъхновен от младите и загрижен за тяхното бъдеще, през 2015 г., заедно с продуцента Дан Лаксман, Флориан Шнайдер издава сингъла „Stop Plastic Pollution“.

Флориан Шнайдер на представянето на Stop Plastic Pollution.

Той зазвучава като химн на международното екологично движение за борба с пластмасовите отпадъци и запушва устата на всички критици, обвинявали някога Флориан в студенина и роботизирана незаинтересованост към всичко, случващо се извън студиото му.

Днес студиото на Флориан Шнайдер е някъде горе в небесата.