Марк Зукърбърг – основателят и шеф на „Фейсбук“ – прогнозира, че след по-малко от десет години ще се случат революционни промени благодарение на технологиите за виртуална (VR) и добавена реалност (AR). Така че, ако тази година навършвате сто, не си мислете, че сте видели всичко – има какво още да ви изненада в този живот.
Зукърбърг вещае, че до 2030 г. хората ще могат да се „телепортират“ на различни места с помощта на смарт очила с вградена виртуална реалност. Така те ще могат да се срещат с други хора, намиращи се далеч от тях, но ефектът би бил все едно са на една ръка разстояние.
Марк Зукърбърг споделя вижданията си за бъдещото развитие на цифровите технологии в интервю за подкаста The Information. Ето някои от важните акценти в интервюто:
„На първо място „Фейсбук“ е социална компания. Стремим се това, което правим, да помага на хората да общуват по най-различни начини – от изпращане на съобщения през видеоклипове до снимки. Но Свещеният Граал на социалната комуникация е способността да се чувствате така, сякаш лично общувате с другия човек. Нито една от наличните днес технологии не ни осигурява подобно усещане – нито телефоните, нито компютрите, нито телевизията, а дори и видео чатовете не могат да ни го осигурят. Сега разполагаме с технологии, които ни позволяват да общуваме и които в различна степен на точност ни помагат да видим какво прави другият. Но има и още нещо – което е изцяло магическо и което дава усещането за присъствие – усещането, че вие се намирате непосредствено до другия човек, и то се създава на психологическа основа.“
Марк Зукърбърг споделя, че магията ще бъде постигната благодарение на виртуалната (VR) и добавената (AR) реалност. Така до 2030 г. хората ще могат със смарт очила с VR и AR технологии да се „телепортират“ до дома на свои близки или до обществени сгради, като така ще имат много реалистично усещане, че се намират на въпросните места.
„Благодарение на тези технологии хората ще започнат по-рядко да ходят в командировки, няма да пътуват толкова често и това ще намали замърсяването на околната среда.“
„Разбира се, хората ще продължат да използват коли и самолети. Но колкото повече можем да развием подобна нестандартна „телепортация“, толкова по-добър би бил ефектът не само за обществото, но и за планетата като цяло“ – убеден е основателят на „Фейсбук“.
„Всичко това ще доведе до уникални преживявания – просто щраквате с пръсти и се „телепортирате“ – озовавате се на дивана до събеседника си и всичко изглежда така сякаш наистина сте един до друг“ – продължава Зукърбърг.
Как големите корпорации ще използват виртуалната реалност
Марк Зукърбърг вижда и още едно предимство на подобно „телепортиране“ – възможността служителите на големите корпорации да продължат да работят дистанционно – от дома си.
„Това значително ще намали времето и разходите, които влагаме, за да се придвижим до работното място. Ще стане напълно възможно „да се телепортираме“ до офиса. Ние много малко говорихме за климатичните промени, а ето че днес те са един много важен проблем. В бъдеще е напълно възможно хората да искат по-малко да се преместват в пространството или ако го правят, ще предпочитат такива методи на придвижване, които са по-щадящи за околната среда“ – предполага Зукърбърг.
Друг важен етап в развитието на виртуалната комуникация е създаването на така наречените виртуални човешки аватари – дигитален 3D образ на реално съществуващ човек. Благодарение на тях се очаква истински пробив в комуникацията между хората.
„Едно от нещата, които ме вдъхновяват много, са технологиите, които позволяват улавянето и проследяването не само на мимиките, но и на движенията на очите. Включването на все повече сензори може да осигури изключително реалистични аватари, с които може спокойно да общувате – обяснява шефът на „Фейсбук“, който през 2014 г. купи компанията Oculus – производителят на шлемове за виртуална реалност, за 2.3 млрд. долара.
„Днес онова, което най-много ни вълнува, е как да включим, колкото се може повече сензори в устройствата за виртуална реалност, така че човек наистина да получи всички усещания, които има при непосредственото общуване лице в лице с някого“ – завършва шефът на „Фейсбук“.