Преди броени дни най-новият кинематографски проект на HBO Max бе лансиран. Името му е „Велма“ и е базиран на именитото детско от края на 60-те години – „Скуби Ду“. Ала въпреки първоначалните намерения на HBO Max, каквито и да са били те, върлите фенове на шедьовъра на Уилям Хана и Джоузеф Барбера бяха жестоко жегнати от най-новото заглавие в каталога на HBO Max. Разказваме ви защо.
Всеизвестно е чрез през последните десетилетия новосформираният термин „политическа коректност“ добива все по-голяма популярност, особено в Холивуд, където е вече неизменна част от студията. Казано накратко, главната му цел е да създава и внедрява все повече разнообразни герои в днешната кинематография; герои от различни раси, религии и/или сексуална ориентация. Той се изразява най-характерно с директната намеса на политиката във филмовото изкуство, както и популяризирането му сред така наречените ребуути.
Такъв пример е и „Велма“, който се явява спин-оф на любимото анимационно филмче на милиони хора по света – „Скуби Ду“. И макар от HBO навярно да са се надявали на грандиозен успех, със сигурност той не е бил свързан с огромния брой разгневени зрители и критично ниският рейтинг на сериала.
Действието в телевизионните серии се развива няколко години преди „Мистерия ООД“ да бъде създадена. Фокусът пада върху Велма Динкли, интелигентната и очилата членка на екипа, прочул се чрез разнищването на мистерии и опандизването на злодеи и престъпници. През десетте епизода Велма не само трябва да намери изгубената си майка, но и да разбере кой стои зад убийствата на няколко млади момичета. Дотук добре – но Скуби Ду, емблематичното куче на Хана и Барбера – не се вижда никъде (заради авторски права). Но това тепърва не е всичко…
От оригиналната човешка четворка (Фред, Дафни, Велма и Норвил (Шаги) единствено расата на Фред остава непокътната… Велма прилича повече на много тъмнокожа индийка, отколкото на американка от европейски произход, Дафни, макар и все още рижава, сякаш е пристигнала от Азия, а Шаги е афроамериканец… Обидите и гаврите с персонажите на Хана и Барбера, обаче, не спират дотук…
Фред е представен като „глупав бял мъж“ от богато потекло и безполезен флиртаджия, между прекалено вглъбената в себе си и истерична Дафни и прекалено грубата Велма се развива неочакван романс, а всеки един анимационен герой не спира да обижда и да се шегува необосновано с останалите персонажи на расова, сексуална или религиозна основа… С други думи, от американската компания целяха „Велма“ да се хареса много на подрастващата младеж и най-вече на възрастните. Трик, също толкова често използван от Netflix, който накрая коства на дигиталната платформа не само отлива на сума ти абонати, но и загубата на немалко пари.
Ето защо не е чудно, че огорчените фенове изкараха цялата си погнуса, гняв и разочарование не само в социалните мрежи, но и върху рейтинга на шоуто. В култовия уебсайт за кинематография IMDb всеобщата оценка за „Велма“ е едва 1.3 от 10 звезди – най-ниската в историята на анимационното кино. Същевременно в друг известен сайт – Rotten Tomatoes – макар неговите критици да са гласували с 42 % одобрение, то за зрители 6 на 100 е прекалено щедра оценка за „шедьовъра“ на HBO…
„Можем ли по някакъв начин да спрем хората, които не зачитат оригиналната медия, но въпреки това накрая се докопват до нея и я унищожават?“, „Всеки един герой е непоносим.“, „Вече имаме „Вещерът“, „Пърси Джаксън“, а сега и „Велма“. „Скуби Ду“ не заслужава да бъде превърнат в един от онези отвратителни „комедийни сериали за възрастни…“ – са само малка част от всеобщата горчилка на наранените фенове на златното детско.
Апропо, при „Велма“ се забелязва и друг феномен. Въпреки ниския си рейтинг, все повече хора го гледат по HBO Max. Това явление се нарича „hate watching“ („гледане с омраза“) и е свързано с желанието на зрителите сами да се убедят колко зле е направен някой визуален разказ.