В отворено писмо до Оливър Доудън – министърът на цифровите технологии, културата, медиите и спорта на Обединеното кралство – 1500 изпълнители, сред които и световни звезди в поп и рок музиката, настояват правителството да приеме спешен план в подкрепа на музикалната индустрия.
Сред подписалите се са имена като Ани Ленъкс, „Ролинг Стоунс“, сър Пол Маккартни, „Депеш мод“, Дуа Липа, Рита Ора, Ерик Клептън, Род Стюарт, Лиъм Галахър – фронтменът на на някогашната рок група „Оуейсис”, „Айрън Мейдън“,23-годишният шотландски певец Луис Капалди, чиято звезда изгря миналата година, когато спечели едно от големите отличия на британската музикална индустрия БРИТ, „Литъл Микс” – момичешката банда, спечелила X-Factor във Великобритания през 2011 г. и много други…
Музикантите призовават управляващите възможно най-бързо да насочат усилията си към концертната индустрия, чието оцеляване е силно застрашено от кризата с коронавируса.
Това лято много от изброените изпълнители бяха планирали да участват в различни музикални фестивали, но заради пандемията, отнела живота на близо 44 000 британци – с което Великобритания е антирекордьор в Европа, те ще трябва да отложат проявите си за догодина.
„През последното десетилетие активностите на музикалната сцена са едно от най-големите социални, културни и икономически постижения на Великобритания”, се подчертава в писмото. Но в момента не виждаме да се предвижда кога най-накрая ще се отмени мярката „спазване на физическа дистанция”, не забелязваме и мерки за финансова подкрепа. Без тях бъдещето на концертната и фестивална дейност, развивана от стотици хиляди хора, които се и издържат от нея, изглежда мрачно и безнадеждно” – се казва в писмото.
На карта са сложени 210 000 работни места
„До момента, в който концертната и фестивална дейност не заработят отново – а това най-рано ще се случи през 2021 г., подкрепата на държавата ще бъде от решаващо значение, за да се предотвратят масови фалити и тотален крах на тази водеща световна индустрия” – продължава писмото на британските музиканти.
Те призовават и към конкретни мерки: въвеждане на график за възобновяване работата в концертните зали, план за подкрепа и достъп до кредити, както и пълно освобождаване от ДДС при продажбата на концертни билети. Те припомнят, че според данни на статистиката в музикалния сектор са заети 210 000 работни места, а компаниите, свързани с него, само за изминалата 2019 г. са генерирали годишен оборот от 4.5 милиарда лири стерлинги или 5 милиарда евро.
„Горда съм, че успях да участвам на всички нива на концертна дейност във Великобритания – имах участия и в малки клубове, и на големи сцени, включително и на фестивали” – пизнава 24-годишната певица Дуа Липа. „Но без помощ от държавата възможността и други британски изпълнители да последват моя път изглежда силно ограничена” – споделя своята загриженост Липа.
От своя страна Лиъм Галахър споделя: „Нетърпелив съм да свиря отново пред феновете си. Но докато се чака да настъпи този щастлив миг, трябва да се погрижим за концертната индустрия и за „прекрасните“ хора, които я поддържат жива”.
Междувременно Бен Лоут от Mumford & Sons, който управлява и Omeara and Lafayette – компанията, която обхваща редица музикални клубове в Лондон – коментира пред Би Би Си, че музиката „определя британската култура”. „Където и по света да кажете „британец”, на първо място изниква образът на групата „Бийтълс”, а за по-младите поколения – рапъра Стормзи.
Но повечето хора смятат, че музикалната индустрия може да съществува като че ли от само себе си. В действителност нито рокът, нито рапът, нито попмузиката имат нужда от някаква голяма помощ, но понякога и те изпадат в криза. И точно в този момент имат крещяща нужда от помощ” – подчертава Бен Лоут, при когото работят 210 души организатори на клубна концертна дейност.
„Тъжен съм и съм шокиран от проведени вече разговори с изпълнители, които ми споделиха за взето от тях трудно решение – „те вече няма да бъдат музиканти” – разказва Лоут.
„Младите британски изпълнители имат нулев шанс за кариера, ако не започнат да трупат опит и да печелят пари от участия в малките клубове. И знаете ли какво ще се случи, след като загубим възможността да работим през 2020 година? След като не подкрепяме музикалната индустрия и не намираме начин да я защитим? Просто през 2023 г. ще се чешем многозначително по главите и ще се удивляваме: „О, нима това не е същото, което слушахме и гледахме миналата година?” Няма да има кой да ни изненада. Няма да има нови таланти!” – предупреждава шефът на Mumford & Sons.
В отговор на писмото говорителят на Министерството на цифровите технологии, културата, медиите и спорта обяви, че правителството „вече предоставя безпрецедентна финансова помощ, от която са се възползвали много музикални компании и изпълнители“. В доказателство от министерството посочват различни схеми за задържане на работа и предоставени заеми.
„Признаваме, че тази пандемия създаде големи предизвикателства пред сектора, заради което работим в тясно сътрудничество с неговите представители, за да разработим цялостни политики за провеждане на концерти и събития, които се надяваме да се възобновят възможно най-скоро“, обясняват от британското министерство на културата.
Факт е обаче, че от както в средата на март музикалните сцени престанаха да работят, правителството не е определяло дати, от които те ще възобновят дейността си.
В профила си в „Туитър” министърът на културата Оливър Доудън коментира, че в момента се работи по определяне датите на възобновяване на концертната дейност и на въвеждане на „ясна пътна карта“ за музикалната индустрия.
„Предстоят да се вземат трудни решения за бъдещото спазване на физическа дистанция – нещо, за което много добре знаем, че спасява животи” – предупреждава министър Доудън.