Британски историк на изкуството откри, че картина, която от десетилетия виси в хола му и която си бил купил за 65 паунда, е всъщност дело на фламандски майстор. Ето още подробности около любопитната случка.
Британецът Кристофър Райт, който по професия е историк на изкуството, може да се похвали как в практиката си – вече близо пет десетилетия – е открил няколко картини на стари майстори в публични и частни колекции.

За негова най-голяма изненада обаче, едва тези дни той си дал сметка, че картина, която смятал за копие на платно на сър Антонис ван Дайк и която купил за себе си за 65 паунда през 1970 г., всъщност е оригиналът на фламандския придворен художник на крал Чарлз I, живял през XVII век.
„Купих картината от търговец в западен Лондон“, разказва Райт и добавя: Той ми я продаде като копие и аз въобще не се усъмних.“
Така, в конкретния случай поговорката – „На обущаря децата ходят боси“, се оказва, че е напълно вярна, имайки предвид, че Райт е сериозен познавач на художниците, творили през XVII век.
Райт е изчислил, че картината може да струва около 40 хил. паунда, въпреки че някои произведения на Ван Дайк струват седемцифрени суми.

Картината представлява портрет на Изабела-Клара Испанска, инфанта на Испания и пълномощник в Испанска Холандия.
Сега, след като осъзнава значението на картината си, Райт смята да я предостави на музея Cannon Hall в Барнсли, в Южен Йоркшир, където е събрана богата колекция от картини на холандски и фламандски майстори от XVII век.

Любопитна подробност е как Райт разбира, че картината му е оригинал. В дома му гостувал Колин Харисън – куратор, отговарящ за колекцията с европейско изкуство в музея „Ашмолиан“ в Оксфорд.
Харисън бил впечатлен колко изящно са нарисувани ръцете на Изабела-Клара Испанска и подхвърлил: „Много е вероятно те да са нарисувани от Ван Дайк“. После добавил и че в колекцията, с която разполага „Ашмолиан“, има картини на Ван Дайк с Изабела-Клара Испанска. Най-често тя е облечена като монахиня, което говори за нейния траур и благочестие след смъртта на съпруга й – ерцхерцог Алберт VII Австрийски, който умира през 1621 година.

След кончината му Изабела поема регентството му в Нидерландия и управлява самостоятелно до смъртта си през 1633 година. През този период на траур тя изоставя впечатляващите бижута и дрехи, които е носила, докато е била рисувана в младините си.
Райт коментира, че Изабела-Клара Испанска била благочестива жена, добър администратор и покровител на изкуствата, но той лично не харесвал особено портрета ѝ. На него тя му изглеждала някак обречена.
След предположението на колегата му – Харисън, Райт занесъл картината за допълнително изследване в Института за изкуства „Курто“ в центъра на Лондон. Там я изследвали и реставрирали.

От Института допускат, че картината е създадена в периода от 1628 г. до 1632 година. В онези години Ван Дайк е работил за крал Джеймс I и е бил придворен художник на инфантата. Той е имал свое ателие, в което за него работели и чираци. Така че в известна степен ще е трудно да се определи дали той изцяло сам е нарисувал портрета на Изабела-Клара Испанска, или в него са участвали и чираците му.
Според експертите в Института за изкуства е много вероятно портретът да е започнат от чираците, но ловко да е завършен от Ван Дайк.
„Вижте само лицето, дрехите и най-вече ръцете на Изабела-Клара Испанска – те не са нарисувани от чираци. Зад тях стои самият Ван Дайк“ – убеден е Колин Харисън.