Кристофър Уайли, известен с това, че разкри злоупотребата с данни, извършени от Cambridge Analytica, в навечерието на изборите през 2016 година, взриви публичното пространство с още една новина: „Амазон“ е една от най-големите заплахи за модната индустрия и нейният основател Джеф Безос „ще бъде следващата Анна Уинтур”. Ето още подробности около тази история.

Пред британския „Гардиън“ известният канадски консултант по данни Кристофър Уайли започна с това, че пандемията е осигурила на технологичния гигант плодородна почва за „ускоряване“ на плановете му за електронна търговия и в скоро време ще стане основен играч на терена на луксозната мода.
„Амазон“ знае как да взривява индустрии и е достатъчно да погледнете какво се случва с музикалния, издателския и медийния бизнес“ – казва Уайли.
Той припомни, че по-рано този месец китайското предприятие за електронна търговия Alibaba и компанията за луксозни стоки Richemont, която притежава Cartier, са обявили, че инвестират 1.1 млрд. долара в онлайн магазина за мода Farfetch. Но въпреки тази огромна финансова инжекция, луксозната мода остава единствената индустрия без доминиращ играч на нейно поле.

„За да разберете какво имам предвид, вижте Spotify и такситата Uber“ – казва Уайли и допълва: „Амазон“ разполага с достатъчно ресурс, за да се превърне в сериозна конкуренция на модния бизнес и той трябва да си даде сметка за това“.
А ето какво по-конкретно има предвид той:
Миналия месец „Амазон“ нае бившия творчески директор на „Вог“ Сали Сингър за ръководител на модния отдел. Месец преди това „Амазон“ бе една от малкото компании, които отвориха магазин, пускайки луксозна серия дрехи висок клас, както чанти и рокли. Сред марките, които се присъединиха към него, бе тази на дизайнера Ролан Муре и „Оскар де ла Рента“. През септември изпълнителният директор на луксозната марка „Оскар де ла Рента“ – Алекс Болен заяви пред американския „Вог“, че вярва, че „100% от съществуващите им клиенти са в „Амазон“ и че е грешка да не искате да си говорите с клиента там, където той прекарва най-много време.“

Муре е известен с красивите рокли, които присъстват във всяка негова колекция, но миналия сезон се отказа да участва в седмицата на модата в Лондон и показа само кратко видео в „Амазон“. След това обяви пред „Гардиън“: „Всички сме клиенти на „Амазон“. В действителност има сериозни подозрения, че много дизайнери могат се откажат от седмицата на модата и да тръгнат по стъпките на Муре.
„И в издателската индустрия се смята, че повечето хора вече няма да посещават книжарници, а и ще си купуват книги само онлайн“ – отбелязва Кристофър Уайли.
Уайли вярва, че успехът на „Амазон“ се крие във факта, че онлайн платформата се възползва от недостатъците на модната индустрия, за да произвежда свои собствени стоки. „Амазон“ лесно може да направи продукти, които да отговарят на вкуса на клиентите. А освен това и няма проблем да инвестира в доставки“ – продължава Уайли.

Факт е, че „Амазон“ се опитва да стъпи на луксозния моден пазар почти от десетилетие. През 2012 г. Джеф Безос обяви пред „Ню Йорк Таймс“, че компанията му прави „значителни“ инвестиции в модата, за да убеди редица луксозни марки, че иска да ги подкрепи, без обаче да подбива пазара им. Същата година „Амазон“ спонсорира ежегодното събитие Met Gala – бал, имащ за цел да събере средства в полза на Института за костюми на Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк. Безос, който традиционно е фен на „Прада“, избра да подкрепи американския дизайнер Том Форд. След това, през 2017-а, милиардерът подаде заявка за патенти за автоматизирано производство на облекло, като така искаше бързо да отговори на онлайн поръчките на костюми и рокли. Най-голям успех постигна с много обсъжданото така наречено палто на „Амазон“. След това обаче избухна пандемията и Безос не успя да продължи новото си начинание.
Основна пречка пред осъществяването на намеренията на Безос е своеобразният снобизъм сред по-известните марки, които не са склонни да продават дрехите си на едно гише, както и опасенията им, че „Амазон“ ще продава фалшиви маркови дрехи. Ето защо луксозни брандове като LVMH и Nike обявиха, че няма да позволят „Амазон“ да продава техни стоки.

Но някои дизайнери, особено по-малките, нямат избор. В периода между месец май и октомври „Амазон“ си сътрудничеше с „Вог“ и с Американския съвет на модните дизайнери, за да отвори дигитални витрини, имащи за цел да стимулират по-малки дизайнерски брандове, засегнати от затварянето на моловете и отменените поръчки. Сред тях бяха дизайнерът Батшева Хей, известна със своята така наречена „домашна рокля“, и дизайнерката на дамски чанти Еди Паркър.

За финал Уайли обобщава: „Амазон“ може да си позволи да губи пари от модните си предложения години наред, докато за един дизайнер или търговец на дребно това е невъзможно. Това е и причината, поради която модната индустрия не трябва да се оставя изцяло в зависимост от „Амазон“.
Дали обаче думите му ще бъдат взети предвид? Факт е, че този февруари на ревюто на „Прада“ Джеф Безос бе на първия ред до Анна Уинтур. И това бе достатъчна индикация, че луксозната модна индустрия приема „Амазон“ насериозно.