От десет дни (от 9 септември) в мрежата се върти трейлърът на новата част на „Матрицата“. В четвъртата серия Нео и Тринити сякаш не се познават и главният герой отново ще трябва да извърви пътя към знанието от какво се състои вселената ни.
Докато феновете на култовия филм тръпнат в очакване да видят завръщането на Киану Рийвс в образа на Нео, кинокритици обсъждат стила на обличане на основните персонажи и гадаят какво да очакваме от новата серия.
Първата част на „Матрицата“ излиза през 1999 г. – в края на века, когато светът масово е завладян от мисълта за плашещото бъдеще, в което господства изкуственият интелект и дигиталният апокалипсис. Мнозина са убедени, че апокалипсисът ще настъпи с началото на XXI век. И „Матрицата“ дава точно това, което се очаква от нея – прекрасна мрачна картина на бъдещето, с уникален дизайн и цветова гама. Дълги палта от кожа и винил, футуристични очила и черни костюми – този стил се пренася от големия екран на модните подиуми в първите години на новото хилядолетие.
В облеклото на всеки от героите има характерни детайли. Костюмите са дело на дизайнерката Ким Барет, за която „Матрицата“ е вторият филм, по който работи. Основната ѝ цел е всеки персонаж да има два типа гардероб – в зависимост от това, в кой свят се е озовал.
Малцина обаче знаят, че „легендарното“ кожено палто на Нео никога не е било такова във филма. По думите на Барет това е било вълнено наметало, което е трябвало да се вее на вятъра. „Идеята беше в цифровия свят Нео да се превръща в супергерой – да може да лети, да е недосегаем за каквито и да било куршуми, а физическата му сила да не познава граници“ – обяснява Барет.
Освен това тя разкрива и други подробности от концепцията си – в реалния свят хората били с широки, износени дрехи от вълна и здрав памук, с военни ботуши и предпочитали жилетки с много джобове. Основното предназначение на този тип дрехи било да са удобни. В този реален свят преобладавал синият цвят, а в „цифровия“ – зеленият. В света на Матрицата всичко било безупречно – аксесоарите перфектно съчетани, ризите – като колосани, а слънчевите очила не падали дори в най-динамичните ситуации. Всичко това имало за цел да подчертае колко измислен е цифровизираният цвят, но в него всеки от героите носел нещо, което си било неговата запазена марка – Нео носел наметало, Морфей пенсне, Тринити – винилов гащеризон. В същото време в реалния свят всяко нещо подлежало на преработка – след смърт дрехите на героя се рециклирали, за да може след „преработка“ отново да се носят.
В цифровия свят облеклото имало за цел да опише персонажа – Нео бил избраният и това се подчертавало от облеклото му, с елементи от самурайската естетика; Морфей бил повелителят на сънищата, затова криел погледа си зад пенсне, за да контролира силата си; Тринити винаги била някъде наоколо – ловка и неуловима и заради това идеята на нейния костюм била да ѝ помага да остане незабелязана.
Всички обувки били ръчна изработка. Героите имали нужда от военни ботуши с гумена подметка, които да им позволяват да се движат бързо и да нанасят съкрушителни удари в битка. Монтажистите на филма доста се измъчили с ботушите, които в близък план били като най-обикновени обувки, купени от близкия магазин за работническо облекло. С очилата казусът бил още по-сложен – продуцентите настоявали да се закупят бройки на едро от големи вериги магазини, където се продава всичко, но Ким Барет настоявала, че подобен подход противоречи на логиката на филма. Тя се обърнала към Ричард Уокър, който, в крайна сметка, създава дизайна на очилата – Blinde Design. Това му отнело малко повече време от предвиденото, тъй като през 1999 г. не се работело със сканирани изображения, а с глинени отливки на главите на главните герои.
Дали стилът на обличане на главните герои в „Матрицата“ от началото на хилядолетието ще се пренесе и в четвъртата серия? От разпространения трейлър може да се долови препратка към азиатската култура, като в първия филм, но човек не остава с впечатлението, че Киану Рийвс е същият онзи Нео – избраният. Ако това е било търсено внушение, то идеята на режисьора е постигната. Но дали в действителност е така, и зрители, и фенове, и кинокритици ще разберат едва след като гледат филма. Очаква се това да стане на 1 април 2022 година.