По време на карантината много фирми дадоха възможност на служителите да работят от домовете си. Прекарвайки по-голямата част от деня в трапезарията, човек неусетно започва да обръща внимание как в различните часове, в зависимост от светлината, цветът на стената се променя и влияе върху настроението. Извършени наблюдения отчитат, че някои цветове могат да намалят тревогата, предизвикана от пандемията.
Пандемията – благоприятен момент за производителите на бои
Както изолацията повлия благоприятно на приходите на производители на уреди за домашен фитнес и анцузи, така се отрази и на бизнеса с бои.
По време на годината приходите на луксозната марка интериорни бои Farrow & Ball се увеличиха с 20 процента, а онлайн продажбите й се утроиха. От ирландската компания Curator също отчетоха, че търсенето на бои е нараснало изключително много, още повече, че те са лесни за употреба – клиентите им лесно могат сами да боядисат жилищата си.
Curator е част от по-голямата компания General Paints Group, която е основана през 1953 г . развива търговски сделки на територията на Обединеното кралство, Европа и САЩ. По време на карантината заради увеличеното търсене на бои Curator трябваше да наеме допълнително персонал и да въведе освен дневните смени и сутрешни, и вечерни. Освен това трябваше да увеличи разнообразието от бои, тъй като се оказа, че клиентите търсят по-различни цветове от традиционните.
Така се появи въпросът -в какъв цвят е най-подходящо да боядисаме помещението, в което работим по време на пандемията?
Според инженера Ман Щад, принуден месеци наред да работи от вкъщи, най-добрият избор е светлозелено-синьо, което се приближава до цвета тюркоазен пастел.
„С този цвят часовете минават по-бързо“ – убеден е Ман Щад.
По-тъмните цветове – като сивото, например, при по-дълго прекарване на времето в домашна обстановка, предизвикват клаустрофобия. Между март и септември т.г. търсенето на сивия цвят боя, предлагана от Curator, бележи спад с близо 90 процента в сравнение с 2019 година. От мода излизат и кафявите и червените бои.
Стени в синьо и зелено – най-добрият избор по време на пандемията
Това, което искаме сега да виждаме на стената си, е синьо или зелено. Зеленото се асоциира със спокойствието – пише Мишел Пастуро в книгата си „Цветът на нашите спомени“. Синьото внушава доверие. Според доклад на Interbrand една трета от най-известните компании в света използват синьо в своето лого. При хромотерапия зеленото и синьото постоянно се използват – зеленото, защото носи усещане за хармония, а синьото – защото намалява тревожността.
В някои американски градове са били слагани улични лампи със синя светлина, защото се е смятало, че намаляват престъпността, а дори предотвратяват опитите за самоубийство.
Според философа Уилям Гас, автор на есето „Да бъдеш син“, това как ни влияят цветовете е свързано на подсъзнателно ниво с нашия емоционален опит. Преди него Карл Юнг обявява, че синьото е цветът на водата и представлява несъзнаваното. „Синьото се асоциира и със синкаво-зеленото море, което обитават духовете на мъртвите“, пише Юнг.
Избирайки този цвят за стените си у дома, сякаш се адаптираме към нашия нов режим на интровертност, при който трябва да приемем, че за известно време ще живеем в собствените си глави.
Но по време на пандемията има и търсене на бои в яркорозово, жълто и лилаво, което според Гари Кон – експерт в Curator, може да се определи като своеобразна форма на бягство от реалността. Декоративните бои с блясък също преживяват изненадващо възраждане.
Гари Кон обаче ни предупреждава – изборът на цвят нерядко е въпрос на модна тенденция. „Цветовете, които се търсят сега, са оттласкване от ерата на неутралното сиво, която цареше около 2010 година. Сега е време бъдем смели и цветни до 2029 година“, прогнозира Кон.
Но това време все още не е настъпило – при боите, използвани в чакалните на зъболекарските кабинети, например, се наблюдава промяна. Ако през последната година най-търсеният цвят за тях бе коралово, то сега искаме да бъдем успокоени, а не свръхстимулирани от цветовете по стените.
Бялото – цветен минимализъм
„Всички днес като че ли са малко разстроени и искат около тях линиите и цветовете да са изчистени“ – обяснява Гари Кон. Той отчита и че клиентите търсят цветове, които „да отворят пространството“, като го постигат с цветове като перлена боровинка, титан цинк или бяло.
Други се вманиачават да боядисват стените в бяло.
„За мен е важно всичко около мен да е в минималистичен стил. Каквото и да има на стената, то би ми омръзнало, ако трябва цяла зима да стоя затворена вкъщи и да работя .Ако стената е искрящо бяла, то няма риск да се оттегча до смърт“ – признава Лора Марш от Бруклин, която пребоядисва целия си апартамент в ултрабяло.
Светът в стаята ни – наша собствена малка вселена
В мрежата има редица сайтове, където всеки може да публикува снимки и съвети как да пребоядисаме стаята си по време на изолацията.
Сали Ериксън Уилсън, която работи в Института за изследване на изкуството в Детройт, дава и професионални консултации чрез видеочат.
Нюйоркската дизайнерка Ейми Лау, която също дава съвети как да ремонтираме апартаментите си, отбелязва, че по време на пандемията много хора са напуснали домовете си в града и са преместили на село, където е станало ясно, че жилището им има нужда от освежаване. Наблюденията й са, че за този „втори дом“ клиентите търсят често бежово, а за по-малките пространства, включително и за баните, залагат на тапети с агресивни шарки.
„Освежаването на стените дава шанс да превърнете пространството в по-малко познато за вас и така да не живеете изцяло с впечатлението, че сте доживотен затворник“ – шегува се Лау.
Тя отбелязва и че някои нейни клиенти желаят във „втория си дом“ да имат удобства, типични за хотелите – вградено осветление и контакти или USB портове, скрити в чекмеджета.
„Така се създава усещане, че сте си създали собствена малка вселена, в която всичко е възможно“, обяснява Лау.