„Квадратиш. Практиш. Гут“, – този рекламен слоган на известната немска марка за шоколад Ritter Sport е разбираем и без превод. Квадратният шоколад в разноцветни опаковки е веднага разпознаваем. С цялото разнообразие от вкусове и размери, от минибар за една хапка до огромните опаковки от половин килограм, той винаги има една и съща форма.
Производителят от Щутгард си осигурил монопол върху формата още през 90-те години на ХХ в., регистрирайки я като търговска марка. Но това не се харесало на конкурентите. Нещата неведнъж са стигали до съд. Сега е произнесено окончателно решение.
Откъде идва квадратът
Квадратната форма е измислена от съпругата на основателя на фабриката Клара Ритер още през 1932 година. Тогава шоколадът трябвало да се побира в джоба на всяко спортно яке. За разлика от продълговатата форма, квадратът позволявал шоколада да се запази цял.
И ако по-рано в асортимента на фабриката имало и продукти с друга форма, през 1960-а Алфред Ото Ритер, който наследил предприятието от баща си, решил да се съсредоточи само върху квадрата. А десет години по-късно запомнящият се слоган „Квадратиш. Практиш. Гут” вече бил известен в цяла Германия, което остава непроменено до ден днешен.
Най-важното в шоколада е вкусът
Но за квадрата се намери и друг претендент. Вече 10 години брандът Milka отстоява правото си върху такава опаковка. През 2010-а концернът Kraft Foods (днес Mondelez), на който принадлежи Milka, се обърна към немското патентно ведомство с искане да лиши Ritter от изключителното му право върху квадратната опаковка.
Шест години по-късно Федералният съд по патентите излезе с положително (за Milka) решение, обосновайки го с това, че квадратната форма е предимство, от което конкурентите са лишени, и Ritter не може да бъде единственият производител, притежаващ правото да произвежда квадратни шоколади. Но през 2017-а Федералният съд посочи, че основното в шоколада са вкусът и съставките, а не формата, което означаваше, че делото трябва да се преразгледа. И патентният съд отново върна на Ritter ексклузивното право върху квадрата.
Конкурентът Mondelez отново подаде жалба. И ето, че най-накрая, висшата съдебна инстанция в Карлсруе каза последната си дума: квадратен може да бъде само Ritter Sport. Тази форма на опаковката няма художествена ценност и не води до разлика в цената, се казва в мотивите, огласени на 23 юли. И макар че купувачът я асоциира с определен производител и качество, тя не играе решаваща роля при покупката на шоколада. Което означава, че квадратът ще си остане защитена търговска марка, а „квадратиш и практиш“ ще продължи да бъде отличителна особеност само на шоколадите Ritter Sport.