Реставрирането на „Нотр Дам“ в пълен ход

Реконструкцията на парижката катедрала „Нотр Дам“ – символът на Франция започна. Това се случва близо две години след пожара в нощта на 16 април 2019 г., когато „Нотр Дам“  пострада сериозно.

 

Забавянето на възстановителните дейности се дължи на факта, че имаше разгорещен спор как да се извърши реставрацията. Но сега и архитекти, и художници, и строители, и политици се надяват катедралата да отвори врати през 2024 г., както обеща президентът Еманюел Макрон.

За да бъдем коректни, трябва да признаем, че през 2020 г. в катедралата се извършваха ремонтни дейности – върху срутения покрив беше опънато платно, а скелето, деформирано от огъня и надвиснало заплашително над катедралата с тегло около 200 тона, бе демонтирано. Носещата система от контрафорсите бе подсилена с масивни дървени конструкции. Същото бе направено и с прозоречните отвори, които бяха затворени заради лошото време. Главният орган в катедралата бе демонтиран и  преместен на място, където да бъде почистен и реставриран. Очаква се, че ще бъде върнат обратно в края на 2023 г. и ще зазвучи на тържествената служба за откриването на катедралата след пожара – през април 2024 година.

Еуген Емануел Виолет ле Дюк.

След дълги спорове как точно да се извърши реставрацията, бе взето решение да се запазят всички промени, направени върху културния паметник през XIX век. По този начин авторската реставрационна работа на гениалния френски архитект Еуген Емануел Виолет ле Дюк е призната за еднакво ценна, колкото и работата на архитектите от Средновековието.

Филип Вилньов.

Архитектът Филип Вилньов, който отговаря за възстановяването на „Нотр Дам“, е подкрепен от френското Министерство на културата в желанието му да повтори съвсем същата кула-стрела, като тази на Виолет ле Дюк, като я направи от същия дървен материал и я покрие с тънки листове олово. Факт е, че се водеха разгорещени дебати дали да се използва тъкмо този метал, защото при разтопяването му при пожара той причини сериозни екологични проблеми. В крайна сметка бе чуто мнението на реставраторите – според тях нито медта, нито цинкът, а още по-малко пластмасата могат да заменят стария материал, който вече повече от век не се използва.

Основното предизвикателство остава възстановяването на свода на катедралата – там, където се пресичат наоса (най-голямата, средна част от вътрешността на храма) и трансепта (допълнителен кораб, който се изгражда перпендикулярно на корабите). В момента на това място зее дупка, пробита от падналата кула стрела. Архитектите ще трябва да оформят свода, съобразявайки се с начина, по който е бил издигнат през XIII век. След това ще започне решаването на нов сложен пъзел – да се възстановят гредите на покрива. В случая също е взето решение да не се използват съвременни материали, а да се обработват дървени греди по старомодния начин – с брадва и длето. Добрата новина е, че във Франция все още има дърводелци, които прилагат така наречените стари средновековни техники. Тяхната работа обаче ще бъде подпомогната от последния писък на модата – 3D модел на конструкцията, създаден малко преди пожара.

Добрата новина е, че в реставрацията ще се включат и историци, и археолози. Те ще огледат катедралата от всички възможни ъгли – нещо, което е било направено за последен път в края на XIX век.

Без съмнение, когато през 2024 г. катедралата „Нотр Дам“ отвори врати, това ще бъде само първият етап от реставрацията й. Работата по нея ще продължи. Това напълно съответства на историята на създаването на готическите катедрали, чието изграждане не е спирало векове наред след освещаването им.