Рапърът Джей Шон измислил хит, вдъхновен от НАП?

Джей Шон е известен британски рапър, за когото се знае, че преди да се посвети на певческата си кариера, е учил в Лондонското училище по медицина и стоматология. Нещо като българския вариант на изпълнителя Дони, който е завършил фармация. За разлика от Дони, обаче, Джей Шон има една песен, която сякаш е вдъхновена от НАП, и онагледява едно сериозно предизвикателство пред артистите на свободна практика.

 

Проблемът им стана все по-наболял по време на COVID-кризата, когато Националният фонд „Култура“ финансира на конкурсен принцип проекти на множество талантливи артисти на свободна практика, които, независимо, че получиха немалки хонорари и за тях им бяха удържани съответните данъци и здравни осигуровки, изведнъж се оказаха ….без право на здравна помощ.

Песента на Джей Шон е озаглавена 2012 https://www.youtube.com/watch?v=4uFalk1y38I и в нея се пее: „Животът невинаги е лесен и всеки ден оцеляваме/ гълтаме хапчета/ …работим усилено и знаем как да надхвърляме сметките“. Името на парчето съвпада с последната пълна година от мандата на министъра на финансите Симеон Дянков, измислил мярката, която сякаш е вдъхновила песента. В нея признанието „животът невинаги е лесен и всеки ден оцеляваме“ много добре илюстрира ситуацията, в която се намират българските артисти на свободна практика и през 2012 г., и през 2021 г. и в промеждутъка между двете години. Констатацията „ работим усилено и знаем как да надхвърляме сметките“ още по-точно описва конкретния проблем.

Всеки артист на свободна практика у нас си има традиция – през януари отива в НАП, плаща си здравните осигуровки за цялата година на база минималната работна заплата в страната и се чувства спокоен. Така – дори и да създава настроение за купонясване, сякаш идва краят на света (така, както пее Джей Шон), няма грижи, че краят на света ще го свари неподготвен, разбирайте – без право на лекарска помощ.

Когато работят усилено, артистите в нередки случаи получават парични награди или по-големи хонорари (като от Национален фонд „Култура“, например, по време на COVID-кризата), от които съответно им се удържат здравни, които се изплащат в НАП. Но софтуерът в НАП отчита само новопостъпилата по-висока сума и сякаш му се изтрива автоматично останалата информация, въпреки че здравните осигуровки на конкретния творец са платени до края на годината. Така, макар и да се е оказал „надхвърлил сметките“ в месеца, в който му е преведена допълнителната сума към вече платените здравни осигуровки до края на годината, на него от НАП, образно казано, искат да му видят сметката.

И то без всякакво предупреждение – отказват му достъп до лекарска помощ и го оставят без лекарства по здравна каса с обяснението: „Вие не сте здравно осигурен“. Изпада се в ситуацията аптекарката да каже изненадано: „Но вие не сте осигурен!“ и да повдигне учудено вежди като лирическата героиня на Джей Шон в песента Ride it https://www.youtube.com/watch?v=BwDCVvYAiT0, а артистът на свободна практика, застанал срещу нея, да няма какво друго да каже, освен ***** или, тъй като е възпитан, а освен това се и интересува от творчеството на Джей Шон, и знае как продължава куплета с веждата, да го удари на рап с репликата:  „Обичам, когато ме гледаш така“.

Проблемът е сериозен, защото разликата в пазарната цена на лекарствата и тази по здравна каса изобщо не е пренебрежимо малка. Освен това е абсурдно човек да иска да постъпи в болница с усещането, че е изряден, а оттам да го отпратят не само болен и нелекуван, но и стресиран от неприятното усещане, че го смятат за дребен мошеник, който се надява да му мине номерът…  Артистите на свободна практика не заслужават подобно отношение. И редовите служители в НАП не заслужават да си губят времето с оправянето на подобни „софтуерни“ главоболия.