По време на празниците, а и не само, ни се случва да пътуваме до Турция. Комшиите – талантливи търговци – обичат купувачите да се пазарят с тях. Това е част от традициите им. Ето пет съвета как да се договаряме за по-ниски цени, в сила не само в съседката ни.
Пазаренето не трябва да се смята за нещо лошо. Това е част от изграждането на финансовата ни култура – процес, полезен, както за купувача, така и за търговеца.
Съвет № 1. Направете си предварително проучване
Преди да отидете в магазина или да се срещнете с бизнесмена, с когото ще се договаряте за определена цена, си направете много подробно и внимателно проучване. То трябва да се състои от следните елементи:
- Как конкретната фирма прави ценообразуването си – ако е възможно, да разбера кога за последно са имали намаление на цените.
- Как конкурентите им определят цените си – имали ли са намаления, предлагат ли някакви допълнителни екстри към същите продукти, които ви интересуват при фирмата, от която ще купувате.
- Какви са сегашните промоции или разпродажби, а предишните?
- Какви отстъпки и ваучери се предлагат – има ли оферти за нови клиенти, има ли групови отстъпки. Колко е гъвкава компанията по отношение на ценовата си политика.
Съвет № 2. Отидете да се договаряте, след като сте много добре подготвени
Напишете си предварителен сценарий. Включете в него първоначалната си позиция (например, искате 15% отстъпка) и колко бихте искали да отстъпите от нея (в магазина предлагат само 5% отстъпка).
Като знаете предварително границите, в които се движите, по-лесно ще поддържате разговора.
Авторите на съветите от Business Insider дават пример с жена, която се договаряла с човек, на когото да му плаща, за да извежда кучето й. Накрая тя се уговорила с него за още няколко допълнителни услуги – той да купува храна за кучето, да го води на ваксинация и кучешки фризьор. С тези допълнителни услуги тя успяла да намали цената на кучешката разходка с 15 процента.
Съвет № 3. Използвайте техниката на закотвянето
Така наречената техника на закотвянето е много популярна при воденето на преговори. В основата й е, че първоначално най-много държите на сума, която другата страна трудно би преглътнала.
Например, ако продуктът е на стойност 500 долара, ще поискате да ви го продадат за 200 долара. Вие обаче сте наясно, че ще се съгласите, ако ви кажат, че ще ви го продадат и за 300 долара. Започването на разговора със сумата от 200 долара ще направи опцията с 300-е долара по-осъществима.
Съвет №4. Избягвайте въпроси, на които ще получите отговор с „да“ или „не“
Когато договаряте цена, е препоръчително отсрещната страна да говори, колкото е възможно повече. По този начин продавачът на глас ще изкаже позицията си и така ще ви помогне да планирате следващия си ход. Ето защо вместо да питате: „Може ли да ми направите отстъпка?“, поставете въпроса по следния начин: „Може ли да ми обясните какво можем да направим, за да намалим тази цена“.
По този начин няма веднага да получите отрицателен отговор с „не“. Но преди влизането в магазина, си намислете няколко отворени въпроса, за да се опитате да промените разговора, ако се завърти в нежеланата от вас посока.
Този съвет е особено работещ при плащане на ремонти за кола.
Съвет №5. Трябва да знаете кога да си тръгнете
Да умеете да се пазарите, не винаги означава, че ще получите това, което искате. Но означава, че знаете кога трябва да си тръгнете.
След като сте направили проучването си, вече сте наясно и каква крайна цена сте готови да приемете. Ако не ви дават възможност да купите продукта или да ползвате услугата на тази цена, а вие сте изпробвали всички възможни тактики, то трябва уверено да си тръгнете. Най-вероятно в следващия магазин ще имате успех.
Ето как би протекъл подобен разговор:
„Какво можем да направим, за да намалим тази цена?“
„Е, можем да ви предложим 10% отстъпка. Това устройва ли Ви?“
„Благодаря Ви за офертата. Имах предвид 20 процента. Какво можем да направим, за да се доближим до такава цена?“
„Говорих с колеги от офиса ни. Можем да направим отстъпка само от 10 процента. Повече няма да е добре.“
„О, много съжалявам. Миналата седмица имахте оферти с намаление от 20 процента при подобен тип артикули. Бихте ли ги попитали още веднъж?“
„Вижте – попитах ги втори път. Те отново казаха, че под 10 процента не можем да Ви направим отстъпка.“
„Благодаря ви за отделеното време. Днес няма да купя този артикул от вас.“