Наградите „Икар 2020“ – Мафиотската фамилия Ковид не помрачи триумфа на „Празникът“

„За 35 години в театъра за първи път ми се случва да съм с гръб към публиката и салонът да е празен. Дано скоро отново срещнем очите на зрителите.“ С тези думи актьорът Марин Янев прие Наградата „Икар 2020“ на Съюза на артистите в България за изключителен принос към българския театър. Това стана на тържествена церемония в Народния театър, провела се в присъствието само на номинираните артисти, в навечерието на Деня на народните будители.

 

Марин Янев получава наградата си от Стефан Мавродиев.

„Това, което ние, актьорите, от сцената искаме, е да ви вземем болката. Така казваше и Крикор Азарян. И това е, което днес лекарите вършат за всички нас, за цялото ни обществото и за целия свят“ – продължи Марин Янев. Дългогодишният актьор от трупата на Народния театър, разказа детски спомен, с който илюстрира каква радост носят аплаузите. Някъде през петдесетте, шестдесетте години на миналия век, той всеки обед носи канчета с храна на баща си, който е театър майстор във Варненския театър.

Сградата на Варненския театър днес.

Когато има дневни представления, Марин бърза да отиде на задния вход на театъра, където чака талига да откара декорите след представлението в склад на театъра. Впрегната била пенсионирана кобила от цирка – на име Звезда. И тя, като чуела аплаузите от театъра, както била с всичките хамути, се изправяла на задните си крака и започвала да се покланя.

„Беше уникално. Дано никога не ни напуска тази радост от аплаузите, която ни напомня, че е имало смисъл и че все още има смисъл в това, което правим“ – завърши благодарствената си реч Марин Янев.

Марин Янев и Стефан Мавродиев заедно на сцената.

А актьорът Стефан Мавродиев, който му връчи наградата, и който се оказа негов приятел от варненския театрален детски колектив към Пионерския дом във Варна, когато са били 6-7 години, му пожела много здраве и успех, но в най-големи количества – късмет!

„И какво ще правя с толкова много късмет, Мавро?“ – почуди се Марин Янев. Не дочака отговор, но като се има предвид, че в началото Стефан Мавродиев предупреди за една мафиотска фамилия Ковид, която се опитва да убие театъра, явно идеята е била всички да имат много късмет, та дано я прогонят от царството на Мелпомена.

Христо Мутафчиев.

Председателят на Съюза на артистите в България – Христо Мутафчиев поздрави колегите си със „Здравейте, будители“, след което ги призова да се изправят на крака, за да благодарят на лекарската гилдия. Той прикани всички да се пазят взаимно и да се ограничат от всичко излишно, но не и от така важната среща с театъра.

Въпреки нетрадиционната церемония, при която всички бяха с маски, които сваляха пред микрофона, не липсваха забавни моменти.

Водещият Димитър Павлов се оправдаваше, че заради противоепидемиологичните мерки и ще води шоуто, и ще раздава награди. Разказваше смешки от типа как след купон приятели се разотиват с въпроса „Кой на къде е?“ А един от тях отговаря: „В Стара Загора“, явно, мислейки си, че го питат – „Койна къде е?“, за която е известно, че е родена в града на липите и поетите.

Миро и Койна Русева в кадър от клипа си.

Закачката с Койна не бе случайна – малко по-късно тя излезе на сцената и пя, заедно с Миро, хита им „Нависоко“.

Кирил Маричков.

Кирил Маричков, който получи наградата „Икар 2020“ за изключителен принос към музиката, присъдена му от гилдията на Музикалните артисти, добре дезинфекцира микрофона, преди да го вземе от кмета Йорданка Фандъкова, обявила наградата му.

„Стреснат, трогнат и очарован съм. Благодаря на майка ми и баща ми и на всички вас, които спасявате положението“ – обърна се Маричков към артистите.

Министърът на туризма Марияна Николова връчва наградата на режисьора Никола Петков.

Министърът на туризма Марияна Николова, която по незнайни причини заместваше титуляра – министърът на културата Боил Банов, обяви носителя на на Награда „Икар 2020“ за чест и достойнство. Тя неколкократно се опита да се „здрависа“ с отличения режисьор Никола Петков с жеста юмрук в дланта на ръката. Получи се комична ситуация – тя сякаш му прилагаше детски хватки от бокса, като не пускаше статуетката, а той се опитваше да си я вземе и като кавалер да целуне ръката й през маската. Накрая министър Николова му обясни, че по време на пандемията трябва да се поздравяваме с жест юмрук в дланта.

Никола Петков благодари на Съюза на артистите и предсеателя му Христо Мутафчиев, че са се сетили за него.

„Много е приятно да получаваш малко внимание, не само когато си на сцената, но когато си сам вкъщи, в компанията единствено на своята съпруга. Така че тук поуката е – уважавайте старостта – това е вашето бъдеще“ – предупреди Никола Петков.

Пърформансът „Нонумент“.

Имаше и други споделени поуки – Стефан А. Щерев, който бе награден заедно с „Лигна“ (Германия) за „Нонумент“ в категорията „Съвременен танц и пърформанс“, обяви, че тази категория потвърждава, че театър може да се прави не само на сцената, но и на връх Бузлуджа, например, където прави отличения си пърформанс. Щерев обърна внимание, че това е най-подходящата категория за неговия спектакъл. „Който не може да прави нормално изкуство, минава на концептуално. И едно време се питахме, като излизаше някой от представление: „Хубаво ли беше или беше модерно?“ – прояви самоирония Стефан А. Щерев.

Бойко Кръстанов, който прие наградата от името на колегите си, за най-добър драматичен спектакъл – а именно – „Празникът“, в Малък градски театър „Зад канала“ на режисьора Явор Гърдев, остана с маската си и пред микрофона – за да може, ако не му се получи изказването, после по-лесно да се монтира друго.

Но освен закачки имаше и тъга и сериозност – театралната гилдия си припомни имената а артистите и режисьорите, напуснали този свят през последните две години.

Снежина Петрова, която получи специалната награда за значимост и постижения – за проекта си „Медея“, се включи онлайн, за да благодари за наградата си, извинявайки се, че е в „този окаян вид“. Тя наистина изглеждаше уморена, недоспала, без грим. Стана ясно, че е под карантина. Пожела на всички здраве и призова зрителите да презаверяват билетите си.

Имайки предвид раздадените награди, може лесно да си направите списък с представленията, които да не пропускате.

Сцена от „Косвени щети“.

„Косвени щети”, на сцена Backstage в Театър „Азарян“, в който актрисите Анна-Валерия Гостанян, Анелия Мангърова, Владинелла Кацарска, Дайяна Димитрова, Катерина Стоянова и Никол Султанова спечелиха наградата за дебют. Номинацията е прецедент, тъй като се отличават всички актьори от едно представление.

Сцена от „Пинокио“.

„Пинокио“ с режисьор Тодор Вълов в Държавен куклен театър – Русе, който получи „Икар 2020“ за най-добър куклен спектакъл.

Милен Апостолов.

„Меко казано“ в Държавен куклен театър – Стара Загора заради Милен Апостолов, който за музиката си в спектакъла спечели „Икар 2020“ за постижение в кукленото изкуство. Той си подели наградата с режисьора Димитър Стефанов, отличен за „Хартиени истории“ в театър „Корсар“.

Йордан Ръсин.

„За едно явление в електричеството“ в театър „Възраждане“,в което Йордан Ръсин спечели „Икар 2020“ за водеща мъжка роля. Композиторът Михаил Шишков-син получи „Икар 2020“ за музиката си в същото представление.

Елена Димитрова.

„Как е“ – спектакълът в в Театрална работилница „Сфумато“, с който Елена Димитрова грабна „Икар 2020“ за водеща женска роля.

„Слава“ в ДТ „Николай Масалитинов“ – Пловдив, където в образа на Козме играе Димитър Банчев, отличен с „Икар 2020“ за поддържаща мъжка роля.

Станка Калчева в сцена от „Най-бързият часовник във вселената“.

„Най-бързият часовник във вселената“ в Театър 199 „Валентин Стойчев“, където Станка Калчева в образа на Чийта Бий спечели „Икар 2020“ за поддържаща женска роля.

Сцена от „Последният човек“.

„Последният човек“ в Държавен куклен театър – Стара Загора – заради сценографията на Мариета Голомехова, отличена с „Икар 2020“ за работата си.

Сцена от „Одисей“.

„Одисей“ в ДТ „Николай Масалитинов“ – Пловдив – който спечели „Икар 2020“ в категорията „Майсторско техническо осъществяване“.

Стайко Мурджев.

„Слава“ в ДТ „Николай Масалитинов“ – Пловдив, спектакълът, за който Стайко Мурджев отнесе „Икар 2020“ за режисура.

Боян Папазов.

За драматургичен текст „Икар 2020“ отиде при Боян Папазов за „13 преображения“. Той благодари на колегите си драматурзи, оценили опита му да се докосне до гения на Илия Бешков, обявен през 2000 г. за човек на столетието.

Асен Терзиев.

За критически текст с „Икар 2020“ бе отличен Асен Терзиев за „Драмата и Английският романтизъм – Уърдзуърт, Колридж, Байрон, Шели“. Терзиев припомни началото на филма „Влюбеният Шекспир“ – покъртителни сцени с бедстващи артисти по време на епидемия, но после се стига до написването на „Ромео и Жулиета“.

Вариететния ансамбъл на Нина Петровска.

Бяха отличени и най-добрите – във вариететното и атракционното изкуство – Нина Петровска, в дублажа на женска и мъжка роля – съответно нежният глас на Ася Братанова за Конча и Монахинята в „Щурите съседи“ и Станислав Димитров за Дон Луис в „Шест сестри“.

Николай Балкански.

Специална награда „Цирково изкуство“ тази година се присъди на Николай Балкански за постиженията му в областта на цирковото изкуство.

А двете големи награди на зрителите, гласували онлайн на сайта на Съюза на артистите, (над  24 300 души), отидоха за „Златната гъска“ в Държавен куклен театър – Бургас, определена за най-добър куклен спектакъл, и за „Празникът“ в Малък градски театър „Зад канала“, обявен за драматичен спектакъл на 2020 година.