Модни дефилета онлайн? Нищо ново под слънцето

По време на Седмицата на модата в Париж – голямото есенно събитие във френската столица, дизайнерите масово бяха принудени да търсят нови форми за представяне на колекциите си. Някои от тях направиха камерни представяния с ограничени места за зрителите, спазвайки всички противоепидемиологични мерки, други излъчиха минисериали с кукли в главните роли. Но и преди пандемията дизайнерите са показвали новите си колекции в нетрадиционни формати. Нека си припомним някои по-екстравагантни прояви.

 

 

Хелмут Ланг с първото онлайн дефиле

Този сезон много дизайнери показаха колекциите си онлайн, за да не рискуват здравето на гостите си. Но те не бяха първите, спрели се на този вариант – пионерът е Хелмут Ланг – австрийският дизайнер, който през 1998 г. показа колекцията си есен- зима изцяло онлайн. Той искаше да съобщи на всички, че съвсем скоро интернет ще се превърне в глобален феномен, който завинаги ще промени модната индустрия. Искаше да е първият, който ще покаже колекцията си по достъпен за всички хора по света начин. Освен това Ланг се опита безболезнено да прехвърли бизнеса си от Европа в Съединените щати.

 

Пиер Карден с дефиле в пустинята Гоби

Китайската пустиня Гоби едва ли е най-доброто място за модно ревю, но през 2007 г. това бе опровергано от легендарния френски дизайнер Пиер Карден. Там, сред пясъците, той показа пролетно-лятната си колекция. Гостите трябваше да стигнат до определеното място с камили, но това, което видяха, си струваше премеждието. В модните списания се появиха коментари, че шоуто приличало на мираж – и как да е иначе – само си представете над 200 манекенки, облечени в бяло, да дефилират сред безкрайните пясъци в третата по големина пустиня в света.

 

Fendi показва колекция на Великата китайска стена

Карл Лагерфелд нерядко е признавал, че е влюбен в Китай – и през 2007 г. избира да покаже колекцията си на Великата китайска стена. Някой може да заподозре Лагерфелд в грандоманщина – и може и да е прав – дизайнерът не се страхува да използва по време на дефилетата си гигантски декорации, огромни ракети дори айсберг в естествен размер. Но с избора си на Великата китайска стена като фон той надмина себе си. По-късно се оказа, че за да организира шоуто, преговарял дълго с китайските власти и похарчил рекордните 10 милиона долара.

 

Jacquemus прави шоу насред ръжено поле

Чували сте известните куплети на песента „Ако някой срещне някой в цъфналата ръж/ и целуне този някой някого веднъж…“ Дали тя е вдъхновила френския моден дизайнер Симон Порт Жакмюс да покаже една от последните си модни колекции в ръжено поле е голяма загадка. Резултатът обаче е налице – в разгара на пандемията той взриви „Инстаграм“ със снимки от модното събитие. Дълго време из социалните мрежи се публикуваха снимки с модели и публика – насядала, спазвайки задължителната дистанция, в полето. Жакмюс си спечели титлата „крал на оригиналните решения“.

 

Мартин Маржела с шоу на детска площадка в Париж

Мартин Маржела си е отвоювал титлата на главен (а може би и последен) моден революционер. Той коренно промени разбирането за облеклото, доминиращо в края на 80-е години на ХХ век и определи целия облик на модата през следващите 30 години. И дефилетата, на които показва моделите си, са също толкова необичайни и революционни, колкото и самите дрехи. През 1989 г., например, той избра да покаже модната си линия на изоставена детска площадка в не особено процъфтяващия тогава 20-и окръг на Париж. Дизайнерът получи разрешение за провеждането на ревюто си от местните общински власти, но само при едно условие – деца от района да могат свободно да наблюдават какво се случва на модния подиум. В резултат на това по време на шоуто всяка от манекенките взе на ръце по едно дете и заедно с него дефилира по модната пътечка.

 

Александър Маккуин с шоу на огромна шахматна дъска вместо подиум

От самото начало на кариерата си британският дизайнер Александър Маккуин не се страхува да избира нестандартни места, на които да показва дрехите си. Като се започне от католическа катедрала и се стигне до изоставен склад в покрайнините на Лондон. С избора си хулиганът на британската мода постига не само впечатляващ визуален ефект, но и се опитва да привлече вниманието на обществото към важни теми. Така например, когато показваше колекцията си пролет-лято през 2005 г., озаглавена „Това е само игра“, той искаше да внуши идеята, че дизайнерите, моделите и стилистите понякога са просто пионки в игрите на големите корпорации. Затова избра модният му подиум да представлява огромна шахматна дъска. Това шоу остана в историята на модата като едно от най-покъртителните, защото показа, че и модните дизайнери, които си позволяват всякаква свобода в творческите решения, се чувстват по някакъв начин използвани и брутално употребени.

По време на последната Седмица на модата в Париж обаче като че ли никой дизайнер не се замисляше за корпорациите и бе готов свободно да бъдат употребен в името на доброто настроение на зрителите в тежкото пандемично време.