Как политиката влияе на модата в САЩ

Жените политици често са икони на стила – положението им ги задължава. Независимо дали става дума за първа дама, президент, прессекртар или телевизионна водеща, тези дами приковават хиляди погледи и са длъжни да изглеждат безупречно. Модните дизайнери им помагат, но често в модата се намесва политиката, която свежда обсъждането на облеклото до идеологическа дискусия. Разказваме ви как са свързани политиката и модата.

 

Телевизионната водеща на канала Fox News Кимбърли Гилфой, първата лейди на Сан Франциско, приятелка на най-големия син на Доналд Тръмп и съветник на самия Тръмп по време на предизборната кампания, се изказа в края на август на Републиканската национална конференция в подкрепа на сегашния президент. Гилфой направи това облечена в червена прилепнала рокля на италианския бранд Chiara Boni.

Кимбърли Гилфой.

Дълбокото деколте, както и моделът на роклята, се вписваха в образа на идеалната жена, която Тръмп, жена му и дъщеря му подкрепят – уверена блондинка с отлична фигура.

Червеният цвят на роклята намекваше и за трицветността на американското знаме, и за символичния цвят на републиканските щати. Като всичко свързано с Тръмп, реакцията на публиката към тоалета на Гилфой бе нееднозначна.

„Бях последователка на тази дизайнерка, сега ще се отпиша“ – сподели огорчена потребителка в Twitter. С рокли на Chiara Boni обичат да се издокарват и други съратници на Тръмп – дъщеря му Иванка, прессекретарят на Белия дом Кейли Макенани, както и телевизионните водещи в основния републикански канала Fox News, например, Жанин Пиро.

Представителките на Демократическата партия, обаче, също не пренебрегват тоалетите на италианския бранд. Да вземем, например, съпругата на вицепрезидента Джил Байдън, която се появи в жълт костюм на ралито в чест на президентската кампания във Филаделфия през миналата година.

Иванка Тръмп.

Роклите на жените политици не са евтини, но не са и скандално скъпи. Една дреха струва около 700 долара. Това е някакъв изход за любителките на модата в политиката – журналистите и потребителите на социалните мрежи не ги обвиняват в безумно пилеене на средства, и в същото време не могат да ги упрекнат в липса на вкус и чувство за стил.

Самата дизайнерка Киара Бони признава, че не е във възторг от политиката на Тръмп, определя себе си по-скоро като либерал, и се бори за равенство на правата на жените в Италия. Но фактът, че брандът й е популярен сред привърженичките на сегашния президент, не я притеснява. „Не мисля, че модният бизнес трябва да зависи от политиката“, призна дизайнерката в интервю за изданието Business of Fashion.

Италианският бранд е добър пример за политическа коректност, която въпреки това му е донесла слава сред жените политици, а дизайнерката е станала известна благодарение на своите клиентки. Стилистката от Вашингтон Лорън Ротман обяснява, че облеклата на италианската марка са незаменими за влиятелните дами в САЩ, защото подчертават фигурата, но не изглеждат пошло, а смите тъкани и силуети изглеждат прекрасно по телевизията. През 2019-а брандът е продал дрехи за 25 млн. долара, а продажбите му в сравнение с 2018-а са нараснали с 30 на сто.

Кейли Макенани.

По време на своя „президентски мандат“, бившата първа дама Мишел Обама подкрепяше начинаещи дизайнери, родени в САЩ. Но в Америка дори модата зависи от политиката: онези, които гласуват за определена партия, едва ли ще си купят вещи на дизайнери, които подкрепят и обличат представители на конкурентна партия. Това затруднява работата и на самите дизайнери, които трябва да обмислят предварително всяко свое решение: кого да облекат и на кого да откажат по идеологически съображения, ако възгледите им не съвпадат с действията на политиците и не са съгласни по общочовешки въпроси и ценности, споделяни от бранда.

С идването на Тръмп на власт и животът на дизайнерите стана по-труден. Политиката му насочена срещу имигрантите, противоречи на това, което пропагандира модата, призоваваща към равенство, разнообразие и приобщаване. Дизайнери като Марк Джейкъбс, Зак Посен, Наим Хан и Филип Лим, например, веднага заявиха, че няма да обличат хора от администрацията на Тръмп, каквито и пари да им предложат.

През 2016-а някои дизайнери, сред които Тори Бърч, Максуел Озбърн и Дао-И Чу, разработваха макет на тениска за предизборната кампания на Хилари Клинтън. Част от тях възнамеряват да продължат сътрудничеството си с демократите и в предстоящата президентска надпревара, този път в подкрепа на Джо Байдън.  А има брандове, чиито дрехи се носят и от едните, и от другите, независимо от политическата им ориентация. Сред тях са Ралф Лорън, Оскар де ла Рента и Каролина Ерера.

Александря Окасио-Кортес.

Напоследък Мелания Тръмп предпочита да носи дрехи на младия дизайнер от Тайван, любимецът на Мишел Обама – Джесън Ву, като и на Valentino.

Предпочитанията на политиците могат да донесат на дизайнерите както идеологически проблеми, така и известност, да помогнат в продажбата на облекла сред купувачи, които нямат политически пристрастия, и да отблъснат други, които подкрепят определена политическа позиция. Но с развитието на социалните мрежи и приближаващите президентски избори, вторите стават все повече: те взимат страна и следват или Иванка Тръмп, или най-младата представителка в Конгреса – Александрия Окасио-Кортес. И избират дизайнерите в съответствие с политическите възгледи на любимите си инфлуенсъри.