Голямата интрига на 65-те награди „Грами“ бе разгадана. Получи се малко като – „вълкът – сит и агнето – цяло“.
Онова, което цяла вечер не даваше мира на водещия на церемонията – Тревър Ноа – в Crypto.com Arena в Лос Анджелис – дали Бионсе ще счупи рекорда, отнасяйки най-много грамофончета или не, намери своя отговор.
Националната академия за звукозапис на Съединените щати каза тежката си дума, като отличи най-доброто, създадено в периода от 1 октомври 2021 г. до 30 септември 2022 година. Стана ясно, че Бионсе е рекордьор по най-много статуетки „Грами“ за цялата си досегашна кариера. Но и колегите ѝ не останаха с празни ръце в основните категории за „Запис на годината“, „Песен на годината“, „Албум на годината“ и „Най-добър нов изпълнител“.
Миналата година – през лятото Бионсе издаде албума си Renaissance и той бе номиниран в девет категории. Още преди официалната церемония по награждаването Бионсе получи две от наградите, после – под светлините на прожекторите – още две.
Така Бионсе има вече 32 грамофончета в колекцията си.
Песента ѝ Break My Soul спечели в категорията „Най-добър денс/електронен запис“ в конкуренция с I’m Good (Blue) на Дейвид Гета.
Наред с рекорда на Бионсе, който вече е част от историята на музикалната индустрия, си заслужава да се отбележи и победата на Сам Смит и Ким Петрас с песента Unholy в категорията „Най-добро изпълнение на поп дует/група“. Наградата им бе връчена от Мадона.
Но в другите категории имаше разочаровани – особено фенове, на които се наложи да бъде обяснено, че наградите „Грами“ не са приз, който се дава от публиката, а от професионалисти в музикалната индустрия, които имат по-сурови и понякога необясними с прости думи критерии.
За „Запис на годината“ бе обявен „About Damn Time“ на Лизо. Американската изпълнителка спечели в надпревара със завърналите се на сцената изпълнители от АББА, както и срещу Адел, Бионсе, Кендрик Ламар и Хари Стайлс. Стайлс отнесе статуетката за „Албум на годината“ за Harry’s House, също изпреварвайки Бионсе, АББА, Адел, Колдплей, Лизо и Кендрик Ламар.
„Най-добър нов изпълнител“ стана младата джаз певица Самара Джой. През 2019 г. тя спечели Международния конкурс на името на Сара Вон, а през 2021 г. списание Jazz Times я обяви за „Най-добър нов изпълнител“. В края на 2022 г. тя надмина по популярност момичешкото инди дуо Wet Leg, бразилската звезда в социалните мрежи Anitta и спечелилата „Евровизия“ Maneskin.
За „Песен на годината“ бе обявена песента на Бони Райт, която получи наградата си от първата дама на САЩ Джил Байдън.
Струваше си да се види лицето на Бони Райт в едър план на телевизионните екрани, когато чу, че тя ще получи приза. Тя бе толкова изненадана, колкото и всички останали в залата. И когато излезе на сцената, се обърна към всеки от номинираните в нейната категория, за да изрази своето уважение.
След това в благодарствената си реч Бони Райт благодари на всички, които подкрепят нейния тип писане на песни. Това уточнение беше съвсем на място, тъй като традиционно повечето номинирани и носители на „Грами“ представляват различни разновидности на поп мейнстрийма, а тази година като част от церемонията по награждаването бе организирано мащабно честване на 50-годишнината на хип-хопа с участието на звезди от жанра, отличени през годините.
Особеното при песента на Бони Райт „Just Like That“ е, че дори няма специално режисиран музикален видеоклип – има само клип с текста на песента. Но той хваща за гърлото – става дума за болен мъж, който се влюбва в жена, чийто син става донор на сърцето му.
И още един важен момент. Песента „Just Like That“ има само един автор – Бони Райт. Докато зад другите песни, номинирани за „Грами“, стоят дузина сценаристи и продуценти.
С наградата, връчена на Бони Райт, членовете на Американската звукозаписна академия сякаш искат да припомнят една позабравена истина – хубавата песен е нещо, което можеш да познаеш с душата си и тя се разказва с простички думи.
От друга страна решението на академиците може и да е повлияно от немалко критики на журналисти, които смятат, че с всяка изминала година се обръща все по-малко внимание на кънтри музиката. Строго погледнато, Just Like That не е кънтри, но определено принадлежи към категорията на онзи тип музика, която не е отличавана през последните години.