Разработката на T.50 – новата суперкола на Гордън Мъри продължава. Компанията Gordon Murray Automotive (GMA) дебютира с един от своите прототипи XP в Goodwood по време на 78-ата среща на членовете си тази година.
Три прототипа на каросерията бяха показани в актуализирана версия по-рано тази година, включително два автомобила с компоненти от по-ранен етап – XP1 и XP3. Първият прототип на GM е в по-напреднал стадий на разработка. Елементите от дигиталните дисплеи на крилото вече са на мястото си и това си личи по окончателното вътрешно оформление. Тестването също е вход с Michelin, където разработват специална смес за гумата Pilot Sport 4 S, създадена специално за модела T.50.
Комбинацията от неограничена творческа свобода и технически блясък гарантира позиционирането на T.50 до най-високоскоростните автомобили на пистата. Много е вероятно обаче това да бъде последният по рода си аналогов суперавтомобил.
Изцяло поръчкова машина, T.50 е проектирана да се хареса на водача; без каквито и да било компромиси и без споделяне на платформа, без турбокомпресор, без автоматична скоростна кутия.
Монококовото шаси от въглеродни влакна и панелите на каросерията тежат общо по-малко от 150 кг – удивително малко, като се имат предвид правилата за безопасност, които трябва да се спазват през 2020 година. Кабината е разположена в конфигурация с три места, всяка седалка също е изработена от въглерод. Шофьорската седалка тежи нищо и никаквите 7 кг, а всяка от пътническите седалки е още по-лека – тежи около 4 килограма.
По отношение размерите колата е невероятно компактна: T.50 е по-къс и по-нисък от Porsche Cayman и само с 40 мм по-широк въпреки неговия V12 двигател, който е със сложна аеродинамика и триместна кабина. Резултатът от тези скромни размери и олекотени конструкции е удивителното тегло на автомобила – само 987 килограма.
V12 двигателят на автомобила е изцяло по поръчка и е проектиран да изпълнява специфичен набор от цели. В конструкцията и дизайна нищо не е случайно – двигателят е с цилиндър, който е с 65-градусов ъгъл, с 81.5 мм отвор и 63.8 мм ход. Той е с естествен аспиратор, работи при съотношение на компресия 14:1 и е проектиран за максимална реакция и мощност.
Невероятно ниското общо тегло на V12 от 178 кг е рекорд за такъв тип V12 двигатели на автомобили, които не са състезателни. „Сърцето“ на GM T.50 е и с 28 кг по-леко от това на Aston Martin Valkyrie V12. Манивелата е само на 80 мм от основата на двигателя, като функцията й е да спуска всички вътрешни елементи на двигателя. Това проектантско решение има за цел да осигури по-равномерно разпределяне на тежестта в автомобила. Вътрешното смазване на двигателя е естествено чрез система със сух картер.
Колата има общо шест различни режима на каране, два от които се включват автоматично, без намеса на водача, а останалите четири могат да бъдат избирани. Автоматичният режим е по подразбиране и позволява на системата да реагира в зависимост от избора на шофьора, докато спирачният режим се активира при силно натискане на спирачките, повдигайки аерокрилата и задействайки вентилатора с висока скорост, удвоявайки притискащата сила и подобрявайки характеристиките на автомобила с цел възможно най-бърза реакция при спиране.
Както при много други елементи на колата, е невъзможно да не се направят паралели между новата T.50 и McLaren F1. Тяхната споделена ДНК е очевидна в дизайна, като подобни пропорции са в основата на естетиката, характерна за Gordon Murray Automotive (GMA). Разликата е, че в сравнение с предшественика си при T.50 естетиката е по-сложна и с осъвременени решения.
Усложненостите в дизайна на T.50 са запазени за задната му част, където са интегрирани вентилатор, дифузор под купето, охлаждането, осветлението и изпускателните отвори в сравнително компактно пространство. Докато McLaren F1 има задни светлини, подобни на камион Iveco, LED модулите на T.50 са по поръчка и са със съвсем различна форма.
Разположението на централната седалка на автомобила до голяма степен определя вътрешната архитектура, но интерфейсите и контролите са спестени. Воланът е без претрупани бутони, като отсъстват и сензорни екрани. Водачът разполага с шест фрезовани копчета за управление, които са разположени отстрани на арматурното табло. Лостът на ръчната скоростна кутия е отдясно на водача върху конзолна карбонова и алуминиева конструкция, която разкрива движението му.
Очаква се през 2022 г. да бъдат създадени общо 100 броя T.50. Всеки един от тези автомобили ще е на цена от 2.36 милиона паунда, но преди местните данъци и такси. Като се има предвид репутацията на McLaren F1, не е изненадващо да чуем, че по-голямата част от серията вече е разпродадена, предимно в Япония и в Съединените щати.