Ерата на евтиния стрийминг официално приключи

Това е краят на една епоха – на разрушителният модел на стрийминг услугите, заложен от Netflix.

При този модел се закачаха всевъзможни менюта с филми, предавания и безкрайни развлечения – без досадни реклами и на изключително ниски цени. Но той официално приключи в сряда – 9 август.
Шефът на “Дисни” Боб Айгър обяви по време на представянето на тримесечните отчети на компанията, че “Магическото кралство” отново ще повиши цените на Disney+ за втори път в рамките на по-малко от година, като ще увеличи месечната цена от 3 долара на 13.99 долара през октомври.


Hulu, в която Disney притежава мажоритарен дял, също ще увеличи месечната цена на своя пакет без реклами на цена от 17.99 долара.
Повишаването на цените с повече от 20% означава, че Disney+ вече ще струва два пъти повече от първоначалната цена, когато услугата дебютира преди четири години, а “Hulu без реклами” вече е по-скъп от най-популярния план на Netflix.
Когато Айгър стартира Disney+ през 2019 г., главният изпълнителен директор заяви, че умишлено е определил цената на услугата доста под тази на конкурентите, за да достигне до възможно най-много хора.
Но решението от сряда за значително повишаване на цените, показва намерението на медийния гигант да печели повече пари от стрийминга, като насочва потребителите към планове с реклами, които са се доказали като по-доходоносни.
“Рекламният пазар за стрийминг се разраства”, подчерта Айгър по време на срещата с инвеститорите за тримесечните приходи и добави: “Той е по-стабилен от рекламния пазар за линейната телевизия. Вярваме в бъдещето на рекламата в нашите стрийминг платформи, както в Disney+, така и в Hulu.”


Действията на “Дисни” са част от една по-голяма тенденция, която се наблюдава в индустрията.
Медийните компании, които се стремят да увеличат максимално печалбите си, като тези от “Уолстрийт”, например, става все по-нетърпеливи и започват да пробутват бездънни библиотеки със съдържание на потребителите. И то на еднакви цени, твърде добри, за да са истински.
Paramount, Warner Bros. Discovery, NBCU и дори Netflix повишиха цените тази година в стремежа си към рентабилност. И тъй както Айгър обяви в сряда за “Дисни”, скоро на всички тези платформи ще се появят ограничения за споделяне на пароли.
Изявлението на Айгър слага край на голяма част от първоначалния чар, на който се дължи популярността на стрийминга.

Когато Netflix за пръв път предложи своята услуга само за 8 долара на месец, милиони хора се регистрираха, нетърпеливи да имат достъп до обширния каталог на компанията, само за част от цената на традиционния кабелен пакет. Така бе поставено началото на ерата на стрийминга, като досегашните развлекателни компании като “Дисни”, се надпреварваха да пускат свои собствени продукти за директна продажба на потребителите на неустойчиво ниски цени.
Сега всичко това приключи.


Тези огромни библиотеки със съдържание стават все по-скъпи (да не говорим, че се свиват) с всяка изминала година. Всъщност, потребителите, които включват в пакета си само няколко стрийминг платформи през 2023 г., ще открият, че крайната цена е същата, като тази на основния кабелен пакет. В комбинация с тази реалност и въвеждането на реклами в стрийминга, крайният продукт ужасяващо прилича на кабелна телевизия по избор.
Има някаква ирония в подобен край на войните за стрийминг, коментират от Business Insider. След като бяха вложени милиарди долари в изграждането на уж революционни стрийминг платформи и унищожаването на бизнес моделите, които предлагаха стабилност на индустрията в продължение на десетилетия, крайният продукт изглежда ужасно сходен с онова, от което компаниите и потребителите се опитваха да се освободят.