В жарката вечер на 12 юни „Делион“ представи своя първи собствен продукт – марката си ракия „Tabiet“ в зала „Панорама“ на „Интер Експо Център“.
Градусите бяха близо 42 – толкова, колкото и новата ракия. Ако не вярвате, питайте и други присъствали на събитието. Но никой не си тръгна като изсушен хербарий. Барманите не спираха да наливат студени коктейли с новия “Tabiet”. Фотографи запечатваха щастливи усмивки на постоянно все нови и нови гости.
Изпълнителите – Дарина Златкова – вокал, Петър Миланов – китара изпълняваха песни от най-новия си проект „Just feel“ заедно с Недялко Недялков – кавал, Александър Кирилов – китара и Христо Минчев – бас китара, сякаш за да покажат, че когато традициите те вдъхновят към нов продукт, резултатът винаги е впечатляващ.
Официално гостите бяха приветствани от Ясен Любенов, управител на „Делион“. Докато те отпиваха от студените си коктейли с някой от трите варианта „Tabiet“ – от круши „Вилямовка“, от грозде или от сливи, Любенов загатна, че сред тях са и част от “замесените” в проекта.
Но преди да стане ясно кой как е участвал в него, Любенов обяви двата повода за създаването му.
Първият – само след няколко дни „ВМ Финанс Груп“ – холдингът, от който е част и „Делион“, ще отпразнува официално 30 години от създаването си.
Вторият – през изминалата 2023 г. компанията „Делион“ е навършила 25 години – четвърт век.
Ясен Любенов даде и отговор на въпроса, който мнозина си задаваха – какво е накарало една компания дистрибутор като „Делион“ да вземе решение да създаде собствена марка.
Питането не е самоцелно – достатъчно е да се има предвид 20-годишното успешно партньорство на „Делион“ с „William Grant & Sons“ и техните марки „Glenfiddich“, „Hendrick’s“, „Tullamore Dew“, „Grants“, както и дългогодишното сътрудничество на компанията с водка „Beluga“ и с „Brown‑Forman“, с които те отново работят от тази година и по-специално за премиалните им продукти – Сингъл Малц и ром „Дипломатико“.
Любенов обясни, че тъкмо този опит дава увереност на „Делион“, че притежава необходимата експертиза да гради марки.
Но най-много натежало обстоятелството, че всеки пети в екипа на „Делион“ или 20% от него се занимавал с маркетинг – нещо, което не е типично за компания – дистрибутор.
Така натрупаният опит и експертиза намерили своето въплъщение в марката „Tabiet“.
Защо ракия?
Избрали напитката да е ракия, защото, освен че е близка до културата ни, тя е и високоалкохолна – а тъкмо при подобен клас напитки „Делион“ е доказал своята експертиза. Не на последно място ракията дава възможност компанията да разширява своето присъствие и да увеличава дистрибуцията си точно в онези канали, които са приоритетни за нея.
Ясен Любенов добави и още два щриха. Eдиният беше малка тайна от „кухнята“ на „Делион“ – за тях 2023 г. е рекордна – и като приходи, и като печалби на фона на всичките 25 години от съществуването й. А какво по-подходящо от това при подобен икономически растеж да поставиш черешката на тортата под формата на лансиране на нова марка – ракия „Tabiet“?
Вторият беше по-личен – преди три години Любенов започва работа в „Делион“ тъкмо като консултант по проекта за лансирането на нейна собствена марка.
Споделяйки този дейтал от професионалната си биография, Любенов даде думата на лидера в процеса на създаването на ракия „Tabiet“ – Желязко Иванов – мениджър на “Делион”.
Желязко Иванов разказа как точно се е появил „Tabiet“.
Първо започна с малко статистика – за 2023 г. по официални данни в България са продадени над 50 млн. литра ракия. А както всички, занимаващи се с маркетинг, знаят, за да си успешен в една област, трябва или да си първи, или да си по-добър. От „Делион“ нямали избор и започнали с усилената подготовка. Още през 2021 година.
„Обиколихме три държави – България, Сърбия, Северна Македония. Свързахме се с над 30 производителя, дегустирахме над 300 проби, за да стигнем до съвършения продукт. И в крайна сметка го намерихме – в сръбското градче Вуче, на 10 км от Лесковац, на около 50 км от границата на България.
Вуче се намира в подножието на природния парк „Кукавица“, който е защитена местност – резерват, екологично чист район, без промишлени предприятия.
В него има какви ли не гори – борови, дъбови и вековни букови. Има и много лечебни билки. През него тече река Вучанка, която е дълга около 2 км и образува каньон с отвес, който е над 300 метра. Именно тя напоява гроздовите и плодовите насаждения, от които се прави ракията „Tabiet“” – разказа Желязко Иванов. След това разкри една малка любопитна подробност. В този регион се намира и една водноелектрическа централа, която все още работи, следвайки принципите на Никола Тесла – така, както си е построена през 1903 година.
По отношение на производствения процес, Желязко Иванов обясни, че работят с дестилерия, прилагаща лицензирана немска технология, каквато все още прилагат само на три места в Европа. Става въпрос за 24 дестилационни етажа, издигащи се на височина 12 метра. При нея специфичното е, че се преработва както течната, така и твърдата част на джибрите.
Тук дойде моментът Иванов да обяви кои от гостите са участвали в създаването на първата марка на „Делион“. Първо посочи към масата на производителите – Станко от Сърбия, а после и към автора на дизайна със стилната шевица – Свилен от Варна. Намери и общото между тях – и в България, и в Сърбия сме запазили традициите си в правенето на ракия. Ето защо „Tabiet“ е и балканска ракия, и балканска марка.
Накрая Желязко Иванов представи трите вкуса ракия „Tabiet“, всеки от които е по 42 градуса и отлежава минимум 6 месеца в дъбови бъчви тип Барик, които са с вместимост 225 литра – размер, определен още през 1858 г. от Френската търговска камара.
Гроздовата ракия се отличава с кехлибарен цвят, с мускатов аромат, с мек вкус и фини танини. Тя е 100% грозде от сортовете „Мускат Отонел“ и „Рейнски Ризлинг“.
Сливовата ракия е 100% плодов дестилат, състоящ се от 50% „Чачанска родна слива“ и 50% „Моравка ранна червена“.
Крушовата ракия се отличава с кристален цвят, балансиран вкус и свеж аромат на круши – 100% круши „Вилямовка“.
Желязко Иванов добави и че партньорите им от Сърбия са планирали и лимитирано издание – дюлева ракия, от която обаче ще има само по 3000 бутилки на година, за да може да се запази уникалното й качество.
С тази заявка представянето на „Tabiet“ завърши, а производителят – Станко от Сърбия поздрави всички присъстващи на тържественото събитие със сръбското „наздраве“.
Ziveli.