След малко повече от десетилетие след смъртта на известната певица и авторка на песни Ейми Уайнхаус вече се очаква да излезе биографичен филм, който обещава да опише пътя й към славата.
В новия трейлър на “Обратно към черното” (“Back to Black”), публикуван преди дни от “StudioCanal” и “Monumental Pictures”, виждаме звездата, позната от “Industry breakout”, Мариса Абела. Тя се появява с характерната прическа на Ейми, тип “пчелна пита” от 60-е години на миналия век. Тя е с тежка очна линия и вихрени татуировки по раменете.
Реакциите на феновете на Уайнхаус обаче не бяха положителни – те обвиниха продуцентите, че извличат печалба от бурните последни години на певицата и заявиха, че биографичният филм се появява твърде рано.
Още миналата година, когато в публичното пространство се появиха снимки на Абела от снимачната площадка в Лондон, очевидно в ролята на Уайнхаус в беда, с разрошена коса и размазан грим, се чуха критични гласове. Немалко потребители в социалните мрежи определиха снимките като “отвратителни”.
Още преди да бъде публикуван трейлърът към филма, последователите на Уайнхаус бяха нащрек, че авторите на филма могат да се възползват от биографията на звездата, като привлекат публиката със сензационни моменти от историята на звездата.
Разбираемо е, че феновете искат да защитят певицата. Докато беше жива, в пресата редовно се появяваха информации как Уайнхаус прекалява с алкохола и дрогата. През 2009 г. тя дори успя да си издейства съдебна заповед срещу папарашката агенция “Big Pictures” по силата на Закона за защита от тормоз от 1997 година. Нейните зависимости обаче сякаш привличаха по-голям интерес, отколкото отличията й като изпълнител, а те изобщо не са за пренебрегване. Уайнхаус е първата жена, спечелила пет награди “Грами”, с изключително влияние върху мегазвезди като Адел, Лейди Гага и Били Ейлиш.
В последно време режисьорите представят биографични истории, движейки се на ръба на тънката граница между автентичността и грубата пародия. Последният сезон на “Короната” е ярък пример за това. Сериалът беше разкритикуван заради това, че предлага на зрителите точно това, от което никой не се нуждае: още за отношенията между Даяна и Доди, Чарлз и Камила, Уил и Кейт – най-хитовите истории на таблоидите.
Опасенията са, че “Обратно към черното” ще продължи да засилва тази циклична злоупотреба с живота на известните. Според кинокритика Ройзин О’Конър, пишеща за “Индипендънт”, едва ли може да се измисли някаква друга причина да се снима филм за Ейми освен лешоядската жажда за повече пари.
Биографичният филм – автентичен или експлоататорски?
Съществува и въпросът дали наистина е необходим биографичен филм, посветен на наследството на Уайнхаус, след като тя почина толкова млада. Критиците изтъкват, че вече има филми, посветени на живота и кариерата на Уайнхаус, най-вече документалният филм “Ейми” на Асиф Кападия от 2015 година.
Филмът получи множество награди, включително “Оскар”, “Бафта” и наградата на MTV за най-добър документален филм. През 2021 г. последва признатият от критиката документален филм на Би Би Си “Reclaiming Amy”. Оправдан ли е тогава още един филм за Уайнхаус?
Като се има предвид, че Сам Тейлър-Джонсън, която познаваше Ейми Уайнхаус, ще бъде режисьор, има надежда, че “Обратно към черното” може да се превърне в автентичен портрет. Приликата на Абела с Уайнхаус беше поставена под въпрос, а бащата на Уайнхаус – Мич, почувства нуждата да защити решението за кастинга: “Мариса е чудесен избор за ролята, дори и да не прилича точно на Ейми.” От друга страна решението да се избере “новак” за такава главна роля, изглежда озадачаващо.
От друга страна режисьорката доказа, че се справя добре с биографични филми – с “Момче от никъде” за Джон Ленън тя си спечели топли отзиви и четири номинации за “Бафта”. Според статия в “Rolling Stone”, Тейлър-Джонсън е била приятелка на Уайнхаус. Тя разказва, че за първи път я видяла да участва в конкурс за таланти в джаз клуба “Рони Скотс” в Сохо и веднага й станало ясно, че тя не е просто талант, а е истински гений.
Бащата на Уайнхаус – Мич, също участва във филма, което породи опасения, че той може по някакъв начин да се опита да пренапише историята на дъщеря си. Основателят на фондацията “Ейми Уайнхаус” беше яростен противник на документалния филм на Асиф Кападия, заради начина, по който бе представен в него. Той е критикуван и за участието си в турнето с холограми на Ейми Уайнхаус, което вече е отменено след обвинения в “уникални предизвикателства и чувствителност”, както и в бродуейския мюзикъл за Уайнхаус, който в момента е в процес на разработка.
Така или иначе, имайки предвид биографичния филм на София Копола за Присила Пресли, можем смело да твърдим, че историите за жени знаменитости, които са преживели насилие или трудности, са популярни. Но какво по-специално означава това за Ейми Уайнхаус?
“Напоследък започна да се създава усещането, че Уайнхаус все пак е запомнена като талант, вдъхновил цяло поколение и издал два невероятно ценни албума, а не толкова като саморазрушаващ се харизматичен изпълнител, жертва на системно насилие и психично заболяване, пише Шаад Д’Соуза в “Guardian”. Има риск обаче “Обратно към черното” да не отчита тези скорошни наблюдения и да върне сензационния шум, оглушаващо безсмислен след смъртта на 27-годишната звезда.