През последната седмица излезе социологическо проучване, според което младежите в Европейския съюз в мнозинството си смятат, че основно предизвикателство пред ЕС е борбата с изменението на климата.
По същото време група „Атлас“ пусна в Ютюб канала си – видеоклип към най-новата си песен „Зелени очила“, посветена на екотемата.
Веднага се усъмнихме, че от бандата са „чопнали“ пари по някой европейски проект, но като видяхме логото на Националния фонд „Култура“ в началото на клипа, ни стана ясно – песента е създадена с така наречените помощи за COVID-пандемията, предоставяни на свободните артисти, които на конкурсен принцип се състезават за финансиране на идейните си предложения.
Ето какво ни разказа за „Зелени очила“ авторът на музиката и текста на песента – Пепи Писарски от група „Атлас“.
Не знам дали трябва да ме радва, че мисленето на „Атлас“ съвпада с това на младежта в Европа, но смятам, че е логично. Идеята за създаването на песента се върти от дълго време в главите ни, но изкристализира миналото лято.
Това се случи в Гърция, докато слушах новините, а навсякъде около нас страната гореше. Беше чудовищна гледка и реших, че е крайно време да напиша песен за застрашената ни планета. Разбира се, това не е чак толкова оригинално, но особеното в конкретния случай бе, че видях как две съседни държави страдат от една и съща съдба.
Така ми хрумна, че песента може да бъде записана и на български, и на гръцки. Свързах се с изпълнителя Макис Сиопис, когото познавам от много години – той живееше в България и беше певец в „Дъртанянс“. Макис веднага откликна – половината текст преведе на гръцки и след няколко месеца работа в интернет, благодарение на новите технологии, бяхме готови.
В песента предупреждавате за риска от слагането на зелени очила. Какво означава това?
Предупреждаваме за риска от изчезването на зеления цвят в природата, когато, за да го виждаме, ще ни се наложи да си сложим специални очила. Това е закачка с розовите очила. И розовите очила, и зелените, биха създали една неистинска, субективна реалност – а ние не трябва да допускаме нито едно нейно изкривяване.
Прави впечатление, чe песента е много динамична и жива, а в клипа се редуват ужасяващи картини – пожари, топящи се ледници, умиращи животни, тонове боклуци. Няма ли между двете някакъв контраст?
От самото начало бях наясно, че една такава доста динамична и жива песен – като форма и аранжимент, ще бъде в противоречие със сериозността на темата. Но си казах – ако трябва тази тема да бъде облечена в адекватна музикална форма, може би ще трябва да се напише „Реквием“, а може би ще подхожда някаква много тежка хардрок форма – нещо протестно.
Но заложих на контраста и на една лесно запеваема мелодия с модерно звучащ аранжимент. Така посланието на песента може да се възприеме по-лесно. Един мой приятел, учител, направи експеримент с учениците си в трети клас и ми показа реакцията – на втория припев децата пееха – „Зелени очила, зелени очила“. Което показва, че мелодията е достъпна до много широк спектър от слушатели.
Като казвате, че мелодията е много достъпна – планирали ли сте да я предложите на някоя екоорганизация, която с нея да озвучи своя акция или кауза?
Песента е само на седмица. Много бихме се зарадвали, ако някоя организация с екологични цели я хареса и припознае. Бихме били щастливи, ако работим в една и съща посока.
Важно е посланието да достигне до колкото се може повече хора. Всеки може да направи нещо мъничко в полза запазването на природата – това може и да звучи инфантилно, но има малки жестове и постъпки, чийто акумулиран ефект може да бъде огромен.
Бихте ли дали някакви примери от вашето ежедневие?
В магазина, където ни предлагат много торбички, предпочитам да се огранича до една, две.
Другото нещо е, тъй като много шофирам извън градовете и по пътищата ясно си личи как стават пожарите – как шофьорите си хвърлят незагасените фасове през прозореца и при следващия полъх на вятъра се запалват треви от абсолютното скудоумие на много балканджии – смятам, че е минимален жест, пушачите да си гасим фасовете.
Къде сте снимали клипа?

Търсихме цял ден къде да снимаме, макар че има много места, където човешката дейност е оставила своя чудовищен отпечатък. Например гара „Яна“, където „Кремиковци“ е завещал такива чудесии, че всеки холивудски режисьор може да дойде да заснеме филм за Апокалипсиса и няма да му се налага да плаща за допълнителни ефекти.
После се сетих къде преди много години снимахме „Кукла“ – на кариерата „Чукурово“, която се намира над Нови хан. И там именно, обхванат от чиста носталгия, заснехме „Зелени очила“. Преди 30 години кариерата изглеждаше много по-страховито – днес природата е успяла малко по-малко да си възвърне онова, което сме унищожили.
Но ще й отнеме още поне 30 години, за да може изцяло да заличи пагубната човешка дейност, извършвана някога там.
Как се приема песента ви в Гърция?
Вече има две излъчвания в една местна гръцка радиостанция, а от друга – по-голяма, са отправили покана към Макис за интервю. Засега разчитаме на Ютюб канала си и имаме отзиви от Австралия, от Португалия, от Гърция, на които темата е много близка.
Ще се радваме, ако читателите на Banker Special намерят новия ни канал и ни последват, защото съвсем скоро имахме проблеми с изкуствения интелект на Ютюб. Той премахна стария ни канал, който сме създавали в продължение на десет години.
Защо?
Получихме писма, че сме нарушили стандартите на общността, което е абсолютна глупост, защото ние качвахме в канала си единствено песни на нашата група.
Планирате ли да изпълните „Зелени очила“ на живо?

Защо не, когато има концерти и участия – ако тя стане известна – ще я изпълним. Но хората обичат да слушат своите любими стари песни и вече сме се парили един или два пъти, когато сме разчитали само на нови парчета.
Затова новите песни ги свеждаме до минимум. Хората си искат „Кукла“, „Капка от любов“, „Есенни цветя“ и между тях, ако можем да сложим нещо по-ново, ще е добре. Това е практика в цял свят – всички музиканти, които правят концерти, знаят за този проблем. Но това е психологията на публиката.
Ние сме правили тази грешка – доста е болезнена. Урокът ни е, че когато новите ни песни станат стари и познати, тогава си позволяваме да ги свирим на концерти.
Ваша ли беше идеята клипът да започва все едно някой ви наблюдава отгоре?
Да, така си представях, че ще започне видеото. Ние съществуваме на една уникална планета, която, погледната от Космоса, е много цветна, много различна от всички други и ми се иска да остане такава и след моя живот и след този на следващите поколения. Просто трябва да си пазим планетата с всичките й цветове.