Сурови тренировки и психическо насилие, държавното балетно училище в Берлин беше подложено на проверка и временно затворено след скандал.
Две престижни балетни школи в Европа – Академията за балет към Виенската държавна опера през миналата година и държавната балетна школа в Берлин – през тази – привлякоха вниманието на обществеността със скандали. Ръководствата и преподавателите им са обвинени в системно физическо и психическо насилие върху учениците.
Директорът и художественият ръководител на берлинското училище бяха уволнени. Засега школата е закрита. Подобно на Виена, и в Берлин беше създадена специална комисия за разследване. Ситуацията бе изяснена от група експерти, свикани от сенатора на Берлин по въпросите на образованието и независима група от психолози и педагози, която интервюира 270 родители, ученици и учители. Неотдавна бяха представени окончателните им доклади.
Физически и психически тормоз
Докладът за резултатите от интервютата не разкрива детайли, за да бъдат защитени събеседниците, но по думите на психолога Елке Новотни, много от разказите на пострадалите направо късат сърцето. Сегашни и бивши ученици говорят за култура на страха, сурови тренировки и физически стрес с побои, словесни нападки и унижения от страна на учителите, които замеряли децата с ключодържатели и дори със столове. Но за много от тях психологическото насилие е било по-лошо от физическото – дискриминация, заплахи и обиди, бодишейминг, липса на състрадание и приятелско отношение. „За деца на възраст 12-13 години това е непоносимо”, – сигурна е психологът.
Групата от експерти настоява за дълбоки реформи и препоръчва да се предостави възможност на учениците, родителите и учителите да влияят на учебния процес. В бъдеще онези, които се занимават с преподавателска дейност в балетното училище, задължително трябва да получават педагогическо образование. На приемните изпити е добре да присъстват външни балетни експерти. Необходимо е да бъде изработена концепция за защита на здравето на децата и да бъдат определени сътрудници, на които учениците да могат да доверяват проблемите си, и които да могат да ги подкрепят със съвети. Най-изненадващото е, че сред родителите и учениците има и такива, които застават на страната на училището, считайки че повишените изисквания са част от балетното образование.
Балетно образование по руския метод
”Разбира се, това е спорт с високи постижения, балетът не функционира без много физическа работа. Като цяло е необходима строгост, за да се достигне зрялост“, казва Мона-Патриша Хартман, възпитаничка на известната балетна школа в Щутгарт на Джон Кранко. Който си е поставил за цел да стане танцьор, не може да прави каквото си иска, като в аматьорска танцова школа, подчертава артистката от балета в Щутгарт.
Нейната колежка Табита Домбровски идва да учи класически танц в Щутгарт от Нова Зеландия, където е започнала да танцува на три години. Тя казва, че специално е искала да попадне в една от най-добрите балетни школи в света, за да се обучава по „руския метод”. Преподаването по системата на Ваганова, руска балерина и педагог, е насочено най-вече към отработване на танцувалната техника. „Това е много тежка школа, защото най-простите движения трябва да бъдат идеални – всеки път когато ги изпълняваш. И учителите са много строги. Те изискват съвършенство, защото искат най-добро за учениците си”, – обяснява Табита Домбровски. Руският метод е в основата на преподаването на класически танц в държавните балетни щколи в Германия. Танцьорките са длъжни не само да бъдат в добра физическа форма, но и да изглеждат „като балерини”, – казва Табита да бъдат стройни и да имат съвършени пропорции. Във виенската и берлинската балетни школи, именно прекалено строгият подход към външността на балерините, в някои случаи е довел до развитие на анорексия и булимия.
Балетното образование: време е да се простим с традициите
Художественият ръководител на Кралската академия на танца в Лондон Жерар Шарл вижда проблем в този имидж. „Ние не преподаваме как да формираме своето тяло, ние преподаваме изкуството на танца”, – казва той в едно интервю. Според него сред най-добрите балетни артисти, малцина имат идеални: „Но те са страхотни танцьори и това е най-важното”. Кодексът за поведение на лондонската балетна школа изисква учителите да вдъхновяват и мотивират своите възпитаници. Похвалата е по–добра от деструктивните коментари, убеден е Жерар Шарл.
Днес по методиката на Кралската академия за танц се преподава в 75 държави в света. В Германия са регистирани над 270 обучители, които работят основно в частни училища. Сред тях е Сорая Бруно, която дълги години е танцувала в берлинския държавен балет и е участник в създаването на неговия отдел за психологическа помощ на артистите. Според нея е време да се преразгледат традиционните методи за подготовка на танцьорите и да се отчитат повече потребностите на учениците.
Нищо не пречи държавните училища в Германия също да имат собствен кодекс на поведение, мисли Табита Домбровски. Няма съмнение, че балетната школа в берлинския район Пренцлауер-Берг ще продължи да работи. Експертите предлагат тя да бъде преименувана – това би могло да бъде символ на ново начало без атмосфера на страх.