Скулптура предусетила какво мислят за нея и се счупила

На изложението Zona Maco в град Мексико арт критикът Авелина Леспер счупи стъклена скулптура на Габриел Рико, съобщава ARTnews. Това не е пърформанс и не е маркетингов трик. По-скоро би могло да се обясни с burn out – Авелина Леспер „изпушила“ от толкова много произведения на изуството, които само чакат нейната интерпретация. А тя трябва да задоволи всички възможни страни – и авторът на произведението, и зрителите, и потенциалните купувачи.

 

Самата работа носи много сложното заглавие „Сръчни и зловещи трикове (Да се ​​запази, но без скандали и корупция) I“ (2018) и представлява тенис топка, нож и други разнообразни предмети, елегантно затворени в стъклен триъгълник. Работата е оценена на 20 000 долара.

Произведението.

Трудно е да се каже какво всъщност се е случило – нямало е камери, които да заснемат инцидента. Щетите обаче са нанесени и са документирани: има снимки със скулптурата, заснети след посещението на Леспер в изложбеното пространство, и на тях се виждат парчета счупено стъкло по пода.

Критикът Авелина Леспер.

Според уредник, работещ за Zona Maco и участвал в поставянето на произведението на Габриел Рико, счупването е станало по следния начин: Леспер се е опитала да постави кенчето с безалкохолната напитка, която е пиела, върху скулптурата.

Организаторите на изложението излязоха с официално изявление: „Въпреки че е извършено случайно и няма особено значение как точно се е случило, самият факт, че г-жа Леспер се е доближила твърде много до произведението на изкуството и е сложила безалкохолна напитка върху него, за да може по-добре да го разгледа, говори преди всичко за огромна липса на професионализъм и уважение“.

Малко след като новината завладя и социалните мрежи, Леспер си призна, че наистина тя носи отговорност за нанесените щети. Във видеоклип, разпространен в Milenio, където Леспер редовно публикува рецензии, обяснението й е кратко: „Сякаш скулптурата ме чу или просто усети какво мисля за нея“.

Скулпторът Габриел Рико.

От своя страна скулпторът Габриел Рико, чиито произведения бяха показани и на Венецианското биенале през 2019 г., коментира пред ARTnews:

„Тъжен съм, защото това е проява на неуважение. Съжалявам, че се стигна до такава ситуация.“