Силата и величието на Русия са легендарни. Затова няма нищо учудващо, че от най-голямата страна в света долетя новината, че ще строят най-мощния флот от ледоразбивачи в света. Ето за какво става дума:
„В момента Руската федерация работи по строителството на най-мощния флот от ледоразбивачи, включително и на гиганти от типа на „Лидер“.“ – обяви преди дни руският президент Владимир Путин по време на заседание на Руското географско дружество.
Решението е взето, за да може в бъдеще движението на плавателните съдове по Северния морски път да продължава целогодишно, без да се налага да бъде прекъсвано. Голяма част от него обхваща руския арктичен бряг, като само дължината му от Санкт Петербург до Владивосток се изчислява на 14 280 км, а целогодишният транспорт на стоки е в обем 50 млн. тона. Освен това суровите климатични условия и климатичните промени, засягащи целия свят, също изискват морският превоз постоянно да се усъвършенства и развива.
„Въпреки всички усложнения, които днес преживява светът, изследванията на Арктика продължават с пълна сила.“ – допълни руският държавен глава, след като на 13-ти април проведе разговор със Саули Нийнистьо – президент на Република Финландия. И двамата ще си сътрудничат в сферата на проучването на климата и активното икономическо развитие на Арктика.
Да припомним, че идеята за кораби, които могат с лекота да разбиват ледовете, се заражда още през XIV век в Нидерландия. През 1837 г. в американския град Филаделфия е построен първият дървен параход City Ice Boat No. 1, за да се придвижва безпроблемно по заледената река Делауеър.
Но реално погледнато ледоразбивачът се смята за руско изобретение, тъй като през 1864 г. в експлоатация е пуснат първият в света ледоразбивач от съвременен тип, кръстен „Пайлот“ (Пилот). Не на последно място и първият кораб, достигнал до Северния полюс на 17-ти август 1977 г., е руският ядрен ледоразбивач „Арктика“.