Интересно нещо са думите. „Улично облекло” – термин, който навремето означаваше „неелегантно облекло, състоящо се от щамповани тениски, торбести дрехи и маратонки”, сега много по-трудно се поддава на тълкуване.
Причината е, че през последните години уличното облекло от улицата скочи направо на подиума. Висшата мода и градската мода станаха на практика неразличими, затова представата на хората за това какво е улично облекло е под въпрос.
Всъщност уличното облекло има по-широко определение. То обхваща и старата школа в стил хип-хоп, и новата – в стил съвременна мода, и всичко, което се намира по средата между тях.
И така, за да внесем яснота, представяме списък на най-известните брандове улично облекло на планетата и обясняваме защо заслужават вашето внимание.
Supreme
Продажбата на нови изделия в силно ограничени ежеседмични бройки не е най-традиционният начин за запознаване на потребителите със сезонните колекции. Но работи.
Нюйоркската компания Supreme – една от „великите“ производителки на улично облекло, – направи революция в тази област, като изхвърли през прозореца модела на търсенето и предлагането.
Тази крачка позволи на скейт бранда да стане едно от най-уважаваните имена в съвременната мода благодарение на сътрудничеството си с брандове като Rolex и Louis Vuitton.
Stüssy
Ако Шон Стъси през 1980 г. не си беше проправил път във футболния бизнес, днешната мода би изглеждала съвсем другояче. След като нашумя с рисуваните си тениски, брандът Stüssy се раздели на облекло за сърфинг и облекло за скейтбординг, като стана първата истинска марка улично облекло и положи основата за онези, които ще се появят по-нататък.
Днес Stüssy продължава да е движеща сила на сцената, предлагайки перспективни модели, като при това остава верен на калифорнийските си корени.
Разбира се, днес компанията няма влиянието, което притежават някои от нейните разраснали се потомци, но тя си остава уважаема и непреклонна почти 40 години. Което в дадения контекст е просто невероятно.
A-Cold-Wall*
Когато човек си мисли за британските брандове, той обикновено се сеща за имена, свързани с наследството, а не с жанровото разклоняване на висшето улично облекло. Но с лондонския бранд A-Cold-Wall*, набиращ
сила през последните години, положението е по-различно.
Новаторският проект на дизайнера Самюъл Рос пресича границата, разделяща авангарда и комфорта, което му позволи да получи одобрението на няколко от играчите тежка категория в индустрията.
В дизайна на неговата марка за създаването на улично облекло се използват утилитарни силуети и тъкани, достойни за седмицата на модата. Но и той също така може да пусне на подиума някакъв странен разсъблечен модел.
BAPE
Компанията A Bathing Ape (или BAPE) е основана в Ура-Хараджуку (Токио) през 1993 г. и бързо става известна като място, където идват за нестандартно улично облекло с японски колорит.
Основателят Ниго (истинското му име е Томоаки Нагао) е в известен смисъл култова фигура в средата на уличната мода, а обсебеността му от маратонките, играчките и графичните рисунки доведе до това, че неговата марка стана една от най-разпознаваемите.
Това се дължи на многоцветните камуфлажни щампи и суитшърти с акули, закопчаващи се на самото лице на носещия го.
Тези смели дизайнерски мотиви направиха бранда популярен сред тийнейджърите в целия свят. Впрочем надхвърлилите тази възраст предани почитатели на уличната мода го избягват.
Off-White
Живеем в епоха, когато вероятността да видим дефилиращо на подиума улично облекло е толкова голяма, колкото и вероятността да го носят градските младежи. Тази промяна корено преосмисли понятието за
улично облекло, и справедливо е да отбележим, че Off-White беше една от първите марки, отговорни за тази промяна.
Брандът е рожба на Върджил Абло, дизайнер с вкус и остроумно брандиране, започнал кариерата си във Fendi като стажант заедно с Кание Уест.
Той беше креативен директор на Louis Vuitton и една от най-влиятелните фигури в света на модата. Собственият бранд на Абло Off-White стана една от най-популярните марки на земята. Смели щампи, иронични марки и гръмки съвместни изяви.
Carhartt WIP
Кой би могъл да си помисли, че бранд, създаден още през 1800-те години с цел да осигури работно облекло на тружениците в Северна Америка, в един прекрасен ден ще се превърне в марка, станала базова дреха в
уличния гардероб на всеки поклонник на уличното облекло?
Carhartt WIP (което означава Work In Progress) е по-изявеният европейски братовчед на детройтския производител на работно облекло Carhartt. Откакто през 1994 г. беше пусната подмарката, тя превърна бранда от доставчик на мръсни гащеризони в основата на всички най-яки тийнейджърски колекции. Съчетавайки суровото качество на Carhartt със съвременен дизайн, WIP си заслужи мястото на един от най-големите брандове улично облекло на планетата.
WTAPS
В света на модата трудно произносимите названия нямат висока цена, но ако си мислите, че тяхното улично облекло ще се различава от другите, много грешите. Според създателите на тази японска марка WTAPS се
разшифрова като „двоен зов“ или „двойно кликване“. Макар че не знаем откъде са го взели. Отличителни черти на бранда са торбестата кройка, влиянието на военното и работното облекло и японският утилитарен стил.
Затова бъдете готови за много дрехи в армейски зелен цвят, панталони карго и широки суитшърти с качулки, а също и за спретнати тоалети в стил „Бръшляновата лига“.
Palace
Palace е скейт марка с чувство за хумор (да не говорим, че умее да докарва до изстъпление феновете си) и от 2010 г. твърдо се е установила на територията на уличното облекло във Великобритания.
За относително краткото време на съществуването си роденият в Лондон бранд е постигнал същата шумна популярност като трансатлантическия му двойник Supreme.
USP Palace е нейната спортна естетика: анцузите, бейзболните шапки и редовното сътрудничество с крупни играчи като Adidas и Reebok са основата на продукцията ѝ. Но тя не е толкова проста. Затова не се учудвайте, ако понякога виждате някакви странни мокасини от змийска кожа или смокинг.
Kith
Kith е рожба на нюйоркския обувен дон Рони Фиг, който работи в две направления едновременно. Първо, като магазин за мъжки дрехи, в който са представени едни от най-желаните в света названия на маратонки и улично облекло.
Второ, като самостоятелна марка, специализираща се на производството в ограничен тираж на урбанистично облекло с лого, и често с доста неочаквани брандове.
В миналото Kith си е сътрудничил със слабоизвестни брандове като Bugaboo, производителя на луксозни бебешки и детски колички, и дори с Coca-Cola.
Но сравнително неотдавна компанията се обедини с Tommy Hilfiger, за да произведе носталгична колекция.
Cav Empt
Брандът Cav Empt, създаден от дуото Sk8thing – момчето, стоящо зад култовата графика Human Made, Billionaire Boys Club и Ice Cream, и ветерана на музикалната индустрия Тоби Фелтуел. Към марката Cav Empt се насочиха онези, които бяха надраснали суитшъртите си с логото на Supreme и търсеха нещо ново и интересно.
Като акцентира на уникалните щампи, утилитарните детайли и футуристичния стил, японската марка се позиционира като едно от най-търсените имена в епохата на така нареченото постулично облекло.