Това лято основните мотиви във висшата мода са своеобразна реакция на нашия нестабилен, турбулентен и тревожен свят.
Инфантилизмът побеждава доспехите
Настроението на обществото явно се е променило – вместо образите, свързани със защитата – доспехите, военната униформа, камуфлажа от предишните колекции на Juun J, Balenciaga, Dries Van Noten – на преден план излиза сложносъчиненият инфантилизъм.
Това най-ярко изпъква в модните колекции на Matty Bovan, Simon Rochas, Richard Malone.
Дори Disquared 2 добавят към класическите си прави силуети криле, а Molly Gaddar и Raf Simons включиха в асортимента си нощници с трапецовиден силует за мъжка фигура.
Джон Галиано в моделите си за Maison Margielа също се обръща към детските игри. Във видеопрезентацията модели с картонени корони с характерните четири шева на модната къща танцуват, намятат палтото като супергеройско наметало, смеят се и играят на „Подът е лава” и риболов.
Андреас Кронталер в моделите си за Vivienne Westwood освен привичните препратки към средновековието, арабската култура и церемониалното облекло, е избрал за основа на колекциите детските си спомени. Оттам – дрънкалки вместо огърлици и портупеи, а детските завивки заменят масивните шапки от плат, напомнящи чалма или тюрбан.
Marine Serre предлагат разказ за семейните връзки и детските спомени, съставен от кухненски кърпи, бабини дантели, съшит от много геометрични фигури пачуърк и костюми в стил mi-parti, ушити от винтидж кърпи.
Thebe Magugu е изградил колекцията си изключително върху детски спомени, активно използвайки в изображенията фотографии от семейния архив, а като декори – предмети от бита, асоцииращи се с домашния уют и приготвянето на храна.
И Lanvin също се проявиха в контекста на инфантилизма – в колекцията си представят линия чанти, напомнящи детски играчки.
Еволюция на странните обувки
Ако на предишните седмици на модата обувките бяха практически незабележими и ние запомнихме (и ни втръснаха) само рицарските гети на Balenciaga, то този път много брандове изградиха образността именно върху умопомрачителни обувки: масивни сандали на JW Anderson и празнични на Loewe на високи сюрреалистични токчета, разноцветни мъхести „балетки” на Emilio Pucci, червени обувки от латекс с рюшчета на Rochas, огромни гумени ботуши на Maison Margielа. Изглежда след карантината маратонките забележимо са омръзнали на всички.
На този фон популярността на бранда AVAVAV най-ярко илюстрира котировката на лъскавите фентъзи боти, чехли и пантофи или дори мъжки „балетки”.
Трансформация на спортния стил: банският костюм е нещо повече
Банският костюм е една от най-често срещаните форми и на женско, и на мъжко облекло за сезона SS2022, но тя не непременно е свързана с къпането. Бански костюм като дреха за всеки ден можем да видим в колекциите на Missoni, Stella Mccartney, Botter, Chopova Lowena, Chanel, Xuly Bet.
Rejina Pyo организират ревю в открит басейн със съпровод от професионални гмуркачки, Рушеми Ботер и Лизи Херенберг от Botter спасяват кораловите рифове на Карибските острови, Issey Miyake правят плувната шапка най-модния аксесоар за сезона.
А при Edward Crutchley целият бански започна да символизира джендърната и сексуалната свобода, макар в контекста на трансджендърните персони изборът на тази дреха и досега да е сериозен проблем. Ще бъде любопитно да наблюдаваме как модата в спортните дрехи ще еволюира в социалния контекст през следващите години.
Като говорим за тенденциите в спортното облекло, не може да не споменем Paolina Russo. Възпитаничката на Central Saint Martins дебютира в Милано с постфутуристична колекция. Но вместо каноничната естетика на старата школа на футуризма от времето на Андре Куреж (геометрия, метален блясък, силикон) при Paolina Russo основната препратка са видеоигрите. Снимките на бранда напомнят естетиката на Mortal Combat.
Парадоксално е, но именно модата събира кибер състезанията и спорта. И благодарение на тази асоциация, кореняща се в детството ни, анцугът вече не се възприема като отделен вид в асортимента – кораловият червен трикотаж се комбинира с мрежа, три пъти повече са прилепналите по тялото клинове, а детската предпазна екипировка за пързаляне с ролкови кънки (украсена със стикери и пайети) отдавна е аксесоар, който високо се котира.