Краят на Airbus A380

Обединените арабски емирства ще получат последния Airbus A380 през ноември. След като от европейския авиационен консорциум Airbus доставят последните бройки на двупалубния си суперсамолет на националната авиокомпания на ОАЕ – „Емирейтс“, програмата за производство на най-големия пътнически самолет ще бъде официално прекратена.

„Емирейтс“ са най-големият купувач на A380, като те са направили близо половината от 251 поръчки. В момента авиокомпанията разполага със 115 самолета A380, като след последните доставки те ще се увеличат на 118 броя.

Авиокомпанията на Обединените арабски емирства планира да запази A380 във флота си поне още 20 години, така че клиентите им ще имат възможност още дълго време да се наслаждават на удобно пътуване със самолет.

Защо се стигна дотук?

Когато A380 извършва първия си полет през 2005 г., специалистите го определят като впечатляващо инженерно постижение на европейския авиационен консорциум Airbus. През годините обаче А380 не успява да еволюира и постепенно се превръща в един от най-големите провали на Airbus заради големите си експлоатационни разходи и неефективност.

През всичките повече от 16 години от съществуването на A380 от Airbus полагат немалко усилия, за да намерят авиокомпании, които да купят суперсамолета им. В действителност не малко летища в света се обновяват, за да могат да поемат по-големите му размери.

Но с цена от 445.6 милиона долара и места за 800 пътници това е едно наистина скъпо бижу, което не всеки авиопревозвач може да си позволи.

Това обяснява краят на програмата за производство на А380 с общо 251 самолета. Пандемията от COVID-19 ускори приключването й, но както става ясно от заявките на „Емирейтс“ още 20 години ще имате възможност да летите с този самолет. Ето накратко някои акценти от историята на Airbus А380 и неговите „предци“.

През 70-те години на миналия век Airbus започват да произвеждат A300B, който за своето време е последен писък на модата сред търговските самолети.

Подобен успех има и A320 в началото на 90-те години. Той е със стеснен корпус и е на път да се превърне във втория най-продаван реактивен самолет в света.

По същото време компанията представя новите си реактивни самолети A330 и A340, които имат амбицията да са алтернатива на американските Boeing 767 и 777. Малко по-късно Airbus си поставя по-голяма цел – да надмине Boeing 747-400, като създаде по-голям самолет и с по-ниски експлоатационни разходи.

Резултатът е двупалубният A3XX, който по-късно ще се превърне в A380 суперджъмбо.

A380 е построен в централния завод на Airbus в Тулуза и е с дължина близо 73 метра, висок е 24.1 метра, като разстоянието между върховете на двете крила е 79.8 метра.

В света само американският Boeing 747-8 е по-дълъг, но A380 може да превозва много повече пътници от него.

Първият Airbus А380 може да превозва до 544 пътници, на разстояние над 9 400 мили. По-късно той е сертифициран да превозва до 868 пътници-538 на главната палуба и 330 на така наречения горен етаж. Двигателите на суперсамолета се доставят от Rolls-Royce и Engine Alliance, като той се управлява подобно на всички самолети на Airbus чрез електродистанционната система за управление (т.нар. A300Bfly-by-wire).

Ненадминати са условията, които предлага на пътниците – барове, шезлонги, бани с душове. Линията му „The Residence“ („Резиденцията“) е с тристайни апартаменти, с иконом и шофьор, който да ви откара от летището до дома ви или хотела, в който сте отседнали, като по време на полета ви сервират хайвер и шампанско.

В последните самолети, които ще получат „Емирейтс“, ще има класа Premium Economy, в който седалките ще са по-широки и просторни, с облегалки за крака, с по-голям наклон.