Последната френска кралица на т. нар. стар режим си остава все така популярна дори 227 години след трагичната й смърт. Въпреки че част от историците я описват като безсърдечен тиранин, животът ѝ далеч не винаги е бил лек или лъскав. Австрийската принцеса била не само много образована за времето си, но и примерна католичка, и любяща майка. За да изиграеш Мария-Антоанета: нейните копнежи, чувства и страхове се изисква голям талант и смелост.
Запознаваме ви с осем невероятни и дръзки актриси, които се превъплъщават превъзходно в ролята на съпругата на Луи XVI.
Лиз Делмар в „Марсилезата“ (1938)
Една от първите интерпретации на образа на кралицата е във филма на режисьора Жан Реноар. Френската актриса Лиз Деламар, назначена през януари 1934-г за почетен член на културната институция Comédie-Française, се сдобива с една от най-големите роли в кариерата си.
Норма Шиърър в „Мария-Антоанета“ (1938)
Отново през същата година, на един океан разстояние, излиза американската версия на режисьора Уудбридж ван Дайк, където заблестява звездата на талантливата американка с канадски корени Норма Шиърър. Тази версия се фокусира повече върху бурната връзка между краля и кралицата на Франция от една страна, а от друга – между кралицата и предполагаемия ѝ любовник – шведският дипломат и граф Ханс Аксел Фон Ферсен. Благодарение на безупречната си игра през 1939-а Шиърър печели престижната награда Оскар за най-добра актриса.
Лана Маркони в „Кралски афери във Версай“ (1954)
Оригиналното френско име се превежда буквално като „Ако Версай ми беше разказал“ и отразява точно сюжета. Той включва историите на много исторически личности, от Анри IV до Луи XVI, които стените на двореца са били свидетели. Ролята на френския монарх е поверена на режисьорската съпруга, а великите Едит Пиаф и Бриджит Бардо, макар и с дребни роли, също участват в пълнометражния шедьовър на Саша Гитри.
Мишел Морган в „Мария-Антоанета кралица на Франция“ (1956)
Творбата на Жан Деланоа се съсредоточава върху последните години от живота на кралицата, между 1789-а и 1793-а, която запазва достойнството и непокорството си по време на революцията, която разтърсва цялата държава. Мишел Морган пресъздава с грация и магнетизъм характера на Мария Антоанета, чието сърце е разпокъсано между верността ѝ към Луи XVI и страстта ѝ към Фон Ферсен.
Уте Лемпер в „Австрийката“ (1989)
Филмът на Пиер Грание-Дефер представя финалните трагични дни на австрийската принцеса– от процесите срещу престъпленията ѝ до публичното ѝ гилотиниране на Площада на революцията на 16 октомври 1793 година. Задачата на немската певица и актриса Уте Лемпер била да пресъздаде с много чувство и страст агонията, мъката и безнадеждността на ерцхерцогинята.
Джейн Сиймур във „Френската революция“ (1989)
Разделената на две части кино лента проследява всичките важни събития преди, по време и към края на Френската революция: първите нападения в Париж, арестуването на кралското семейство, екзекуцията на Максимилиан Робеспиер. Под кожата на Мария-Антоанета „влиза“ Джейн Сиймор, позната на публиката като доктор Микаела Куин от популярния сериал „Доктор Куин лечителката“.
Кирстен Дънст в „Мария-Антоанета“ (2006)
Американският режисьор София Копола, вдъхновена от биографията на Антония Фрейзър, показва историята на френската кралица от един по-различен ъгъл. От самото начало на царуването си Мария-Антоанета се наслаждава на дворцовите удоволствия, променя модния стил и отказва да спазва строгия етикет на кралския двор. На актрисата Кирстен Дънст със сигурност ѝ е било много забавно да събира шапки, противопоставящи се на законите на гравитацията, да се гощава с розови макарони и да се намира в силните обятия на граф Ферсен.
Даян Крюгер в „Сбогом“ (2012)
Адаптиран по едноименния роман на Шантал Томас, филмът поставя под въпрос сложните връзки между кралицата, нейната приятелка Мадам дьо Полиняк и приближената й Сидони Лаборде. Филмовото действие започва малко преди превземането на Бастилията и се развива чак до момента, в който кралският двор напуска „златния“ си затвор, какъвто е Версай в тази екранна версия. Немкинята Даян Крюгер се представя превъзходно пресъздавайки студената красота на австрийската ерцхерцогиня.