Кошмарът за тялото ви – да сте като закован за стола

Д-р Стивън Уайнигър, който е известен със съветите си за правилна стойка, споделя пред Vogue  как през последните няколко седмици все по-често му се обаждат хора, които се оплакват от болки във врата, в рамената, в долната част на гърба.

 

Това за него е напълно очаквано – в сегашната ситуация на пандемия, когато немалко хора си работят от вкъщи, често се случват куриози – диваните, а дори и леглата са превърнати в офис. От това страда най-много тялото.

Вие напрягате врата си, като се навеждате все по-близо до екрана на компютъра си, за да виждате по-добре какво е написано.

Прекарвате прекалено много часове неподвижни и прегърбени, като при неправилната ви стойка се натоварват мускули, които принципно не отговарят за това да държат гърба ви изправен.

 

Всичко това не се отразява добре на тялото ви. От индустриалната революция насам човечеството все повече се обездвижва и прегърбва. Но това е реалността и не може да се промени. Онова, което подлежи на промяна, са навиците ни – или поне степента на желанието ни да се опитаме да наблюдаваме себе си и да помислим как да седим правилно, така че да намалим болките в гърба и врата.

 

Постоянно сменяйте позата, в която сте седнали

 

За да не се схванете, от ключово значение е на всеки две, три минути, да сменяте позата, в която сте седнали. Така ще намалите напрежението в мускулите.

Освен това на всеки 30 минути трябва да си давате почивка, като ставате от бюрото или масата, на която работите. Докато трае тази 2-минутна почивка, трябва да извършвате движения. Запомнете формулата 30-2, а под „движения“ се разбира клякане с опънати напред ръце, най-обикновено протягане или просто ходене напред-назад из апартамента. Целта е да подобрите кръвообращението си.

Д-р Уайнигър, например, прави упражнения за разтягане с йога топка, а може и с фитнес топка (каква е тя, няма особено значение). Тези упражнения заменят моментите, в които, когато сте в офиса, отивате да обядвате навън, излизате на среща с бизнес партньори или просто ставате, за да разговаряте с колеги от съседната стая.

 

Ако имате възможност да работите прав, правете го

Вероятно сте виждали бюра и компютри, които могат да се повдигат нагоре, така че на тях човек да работи не седнал, а прав. Ако имате подобна възможност, не се колебайте да се възползвате от нея. Понякога работа ще ви свърши и една стабилна дъска за гладене. Важното е да вдигнете лаптопа на нивото на очите, а необходимите ви папки с документи, речници или други книги, да са разположени така, че ако трябва постоянно да работите с тях, лесно и без да се изкривявате, да ги достигате.

Когато седите, е най-добре пръстите на краката ви да сочат напред, ъгълът, в който е свита бедрената ви кост и подбедрицата да е 90 градуса, като и лактите ви е добре да образуват с тялото ви прав ъгъл (90 градуса).

„Следете и как накланяте главата си“ – подчертава Уайнигър. Защото с всеки 2.5 сантиметра издаване напред, вие допълнително натоварвате гръбначния си стълб с 4.5 килограма.

 

Не седете като чувал с картофи

Вероятно немалка част от вас четат тези съвети на д-р Уайнигър, облегнати на мека възглавница, седнали на нисък диван, а компютърът им е поставен на масичка за кафе. Най-добре е обаче да седите на кухненска маса, да използвате стол, който няма странични облегалки за ръце и да държите гърба изправен. Когато се изморите, просто станете, разходете си, направете си чай или упражнения за разтягане. И не пропускайте да раздвижите врата и раменете, за да не се стига до ситуации, в които да трябва да използвате компреси с лед за намаляване на болката.