Как дизайнерите използват символа на мира в колекциите си

Символът на мира, наречен „пацифик“, е един от най-разпознаваемите в света. Но малцина знаят, че официалното му название е CND sign, а още по-малко познават неговата история.

 

 

Пацификът – международният символ на мира е бил създаден през 1958 г. от британския художник и дизайнер, възпитаник на Кралския колеж по изкуствата Джералд Холтъм.

Логотипът бил символ на ядреното разоръжаване, като британската Кампания за ядрено разоръжаване (Campaign of Nuclear Disarmament – от тук и съкращението CND sign) го приела за свой  още същата година.

Очевидно е какви цели кампанията е преследвала. От CND се стремят за едностранното ядрено разоръжаване на Обединеното Кралство и се обявяват срещу военни действия, които биха могли да доведат до употреба на ядрено, химическо или биологично оръжие на територията на кралството.

Художникът Холтъм – авторът на символа на CND, не бил служил в армията поради личните си пацифистки убеждения. Ето какво разказвал самият той за пацифисткия знак: „Бях изпаднал в дълбоко отчаяние. Нарисувах себе си – отчаян човек с отпуснати надолу ръце и разперени настрани длани – като у селянина на Гоя. Формализирах рисунката в линия и я обградих с кръг“.

Това Джералд разказал на Хю Брок – редактор на изданието Peace News, макар че сега се смята, че символиката не е била вдъхновена нито от картината на Франциско Гоя „Трети март 1808 година в Мадрид”, нито от душевното състояние на художника. Официалната версия гласи, че в пацифика са затворени в кръг две букви от семафорната азбука: D (disarmament – разоръжаване) и N (nuclear — ядрен).

И двете версии имат право на живот. Може би самият Холтъм е искал да придаде на символиката художествен смисъл – и затова измислил паралела с картината на Гоя. Така или иначе пацификът се разпространява сред народа – художникът не е защитил изображението с авторски права, затова всеки, който иска, може да го използва. Днес оригиналната рисунка се съхранява в колекцията на Брадфордския университет, а нейни всевъзможни вариации и до сега се виждат и на протести, и в изкуството, и дори в дизайнерски колекции.

За абсолютен рекордьор по използването на пацифика в модата може да се смята Джереми Скот. Той го използва и в бранда си  JeremyScott, и в колекциите на Moschino, където е креативен директор от 2013 година, и в съвместната колекция на модната Къща с H&M, която показа на света през есента на 2018 година. През годините Скот отпечатва  знака CND на тениски, бански костюми, панталони и якета, поставя го на масивни цветни пластмасови колани и го превръща в гигантски обеци.

Но най-лаконичният пример за използването на символа в историята на Moschino е черната минирокля, дело на Росела Ярдини, предишния креативен директор на марката. Масивният златен знак CND, покрит с миниатюрни перли, играе ролята на презрамки и краси раменете на манекенката, която го представи на подиума на шоуто пролет–лято за 2010 година.

Нека си припомним и за други дизайнерски решения, вдъхновени от култовия символ или украсени с него.

Чантата Шанел, колекция пролет – лято за 2015 година

 

Карл Лагерфелд поставил пацифик на чанта от колекцията на „Шанел“ за пролет–лято 2015 година. На нея сякаш с черен маркер е нанесен надписът MakeFashionNotWar и CNDsign. Това шоу Лагерфелд превърна в истинска демонстрация – в края на ревюто всички модели излязоха с плакати HistoryisHerStory и LadiesFirst. Феминисткото движение беше оглавено от самия Карл, за когото тази среда беше повече от органична. „Майка ми беше феминистка, затова реших, че би било добре да направя демонстрация по тема, която отлично познавам“ – коментира световният дизайнер.

Пуловерът на Dior, колекция есен–зима за 2018 година

От демонстрациите за мир се вдъхновила и Мария Грация Кюри, креативен директор на „Диор“, когато работила над колекцията  есен–зима за 2018 година. Вярно, не от феминистките, а от младежките акции в Париж през май 1968 г., провели се на фона на икономическа рецесия, които, в края на краищата, водят до свалянето на правителството. И макар че пацифисткият знак няма пряко отношение към тези стачки, той безусловно се асоциира с подобни мероприятия – затова дизайнерката го е сложила на сив пуловер със свободна кройка. Който, впрочем, станал един от най-ярките в колекцията.

Сакото B-Rude, колекция пролет–лято за 2007 година

Бой Джордж (с лилавата шапка) и Наоми Кембъл.

През 2005 г. британският музикант Бой Джордж решава да произвежда дрехи със собствена марка.

Първата колекция B-Rude била представена на подиума през 2004 г., а през 2006 г. с едно от най-ярките решения на марката дефилирал по подиума самият изпълнител. Това било черно сако, украсено с масивни пацифистки знаци, изработени от дребни кристали. „Всяка моя дреха носи определено послание”– казва Бой Джордж. Очевидно е какво е посланието на сакото му. Макар че самият дизайнер се оказва не толкова миролюбив. През 2007 г. е осъден на 18 месеца затвор за нападение над „работник“ в сферата на секс услугите.И макар че излязъл от затвора предсрочно, така и не се върнал към модния дизайн.

Роклята на Moschino, колекция пролет–лято за 2010 година

Зад роклята на Moschino, която бившият креативен директор на марката Росела Ярдини представи в колекцията пролет–лято 2010, не се крие никаква романтична история.

Още по-интересно е това, че този случай на използване на пацифика в историята на модната къща до днес редовно се среща в социалните мрежи и в Pinterest, където интересният дизайн не губи актуалност.

H&MxMoschino, колекция пролет–лято за 2019 година

Както вече казахме, Джереми Скот използва знака CND много по-често, отколкото предшественицата му в Moschino. Но любовта на дизайнера към този символ достига апогея си през есента на 2018 г., когато Скот представя съвместна колекция на Moschino с H&M. Ревюто открива Джиджи Хадид – със златна пухена връхна дреха, обемен суитчър, високи черни боти и буквално окичена с украшения с гигантски пацифик.

Блузата на Monse за 2022 година

„Възпитаниците ” на Оскар де ла Рента – Лора Ким и Фернандо Гарсия, пуснали на пазара собствена марка Monse, също използваха символа. Вярно, тези дизайнери връщаха купувачите не към 1950 г. и не към 1960 г., а към 1970 г., когато хипитата си присвояват пацифика. Впрочем тази трикотажна блуза е единствената дреха от цялата представена ви подборка, която може да се купи и днес. На официалния сайт на Monse тя е представена във всички размери и струва 550 долара.