Федерер се пенсионира от тениса – ще обикаля Европа с автобус от 60-е години

Роджър Федерер изигра последния си мач. Той излезе на корта заедно с Рафаел Надал срещу Джак Сок и Франсис Тиафо в първия ден на „Лейвър Къп 2022“. Но техният славен дует загуби с 6:4, 7:6(2), 9:11.

Така Федерер се сбогува с любимата си публика, като през цялото време не спираше да се забавлява и същевременно демонстрираше страхотни рефлекси в близост до мрежата.

За да пожелаем на тенис легендата успех в звездното му битие на известен пенсионер, нека си припомним как стигна дотук.

През 2020 г. той е най-скъпо платеният тенисист, като само за една година е спечелил 106.3 милиона долара. Последната статистика – от 15-и септември 2022 г. отчита, че състоянието му възлиза на 550 милиона долара, от които само малко над 115 милиона долара са от играта му на корта.

Надал и Федерер.

По-голямата част от приходите на тенисиста са от рекламни договори с компании като Rolex, Mercedes и Uniqlo. Но за да подпише договорите с тези фамозни марки, има да извърви нелек път.

Федерер е роден в Базел, Швейцария на 8 август 1981 година. Започва сериозно да се занимава с тенис на осемгодишна възраст, след като родителите му – швейцарецът Робърт Федерер и майка му – южноафриканката Линет Дю Ранд убедено решават, че това е най-добрият спорт за сина им.

На 14 години Федерер става национален шампион за юноши в Швейцария. През 1998 г. печели титлата на „Уимбълдън“ за юноши.

Големият му пробив е през 2003 г., когато печели първата си титла от Големия шлем на „Уимбълдън“ срещу Марк Филипусис. По онова време е само на 21 години. За победата си получава 714 460 долара. Това е първата му от рекордните 20 шампионски титли на сингъл за мъже от Големия шлем.

Една година по-късно – през 2004 г. подписва рекламен договор с марката часовници Maurice Lacroix. През 2007 г. се снима за реклама на Gillette. През 2008 г. Федерер подписва 10-годишен договор с Nike на стойност близо 120 милиона долара.

След като приключва ангажиментите си към Nike през 2018 г., става рекламно лице на японската марка Uniqlo. Договорът отново е за 10 години, като за него Федерер получава 300 милиона долара.

През 2009 г. е привлечен да рекламира Credit Suisse. От компанията отказват да обявят цената, но се предполага, че Федерер се е подписал срещу около 20 милиона долара.

До 2020 г. Федерер продължава да рекламира Credit Suisse. Дори е разкритикуван от Грета Тунберг и от други активисти, борещи се за бързи мерки срещу изменението на климата, че рекламира банка, отпускаща заеми на компании, инвестиращи в изкопаеми горива.

От 2011 г. тенисистът е привлечен от Rolex за тяхно рекламно лице за 15 милиона долара. През 2018 г. Федерер е сниман с Rolex Sky-Dweller, който струва 14 000 долара и е създаден специално за него.

За всяка снимка с купа или с друг трофей Федерер специално си подбира модела часовник, който отново е на швейцарската марка часовници.

През 2019 г. официално обявява, че вече не се интересува от класирания – все пак е на 37 години и завоюването на нови титли не му е приоритет. Когато става на 38 години, започва да обмисля пенсионирането си от тенис корта.

Споделя пред швейцарски вестник, че си е купил стар автобус от 60-те години, с който смята да обиколи Европа – само да му остане свободно време.

През същата година – в реклама на Uniqlo Федерер се опитва да свири на пиано и казва: „Бих искал да се упражнявам повече, за да изненадам жена си“.

Федерер е женен за бившата професионална тенисистка Мирка Вавринец. Двамата започват да излизат през 2000 г., след като се запознават на Олимпийските игри в Сидни, а сключват брак през 2009 година. Имат две двойки близнаци – момичетата Чарлийн Рива и Майла Роуз, които са на 10 години, и момчетата – Лени и Лео, които са на по шест.

Признава съпругата си за най-добрия моден съветник: „Преди носех обувки за джогинг, дънки и спортна тенистка, но след като веднъж Мирка ме изгледа критично, внимавам какво обличам.“

Не крие и че когато печели купата на „Уимбълдън“ през 2007 г., се оказва, че си е сложил панталонът наобратно – но го разбрал, чак когато искал да си пъхне ръцете в джобовете.

Като отдаден спортист, Федерер влага много пари в екипировката си. За ракетите си залага само на P1 – компанията, чиито клиенти са и Новак Джокович и Анди Мъри.

През 2014 г. си купува модерно имение на Цюрихското езеро на стойност около 8.1 милиона долара. Освен че притежава и други имоти в родината си – Швейцария,Федерер има и мезонет в Дубай, където прекарва голяма част от годината в тренировки.

Благодарение на факта, че от 2008 г. рекламира Mercedes-Benz, Федерер има внушителен автопарк. По неофициална информация годишният хонорар, който му плаща германският автомобилен производител, е 5 милиона долара годишно.

Когато не е на корта, Федерер е запален турист. През 2018 г. се снима в телевизионното риалити „Running Wild with Bear Grylls“ („В дивата пустош с Беър Грилс“), като признава, че е леко разстроен – бил победен на мини пинг-понг на върха на една скала.

Мирка заедно с четирите деца гледат мач на Федерер.

Тенисистът е любител на италианската, японската и индийската кухня. Освен това рекламира шампанското Moët & Chandon, което през 2018 г. пуска лимитирана серия, за да отбележи 20-атата му годишнина в професионалния тенис.

Всичките 20 бутилки от специалната серия са продадени за 23 000 долара едната, като приходите от скъпото шампанско отиват за фондацията на тенисиста. Тя носи неговото име и е основана през 2003 година Оттогава през годините в нея са събрани 40 милиона долара.

Целта на Федерер е с парите да образова един милион деца в Африка до края на 2018 година. Все още Фондацията му работи, но няма информация – дали тенисистът си е поставил по-висока цел или все още не е достигнал желаната бройка.