Непредвидените промени, предизвикани от COVID-19 през изминаващата 2020-а, повлияха на начина ни на забавление. Редица анализатори предвиждат догодина развлекателната индустрия да бъде различна. Ето десет причини защо да очакваме подобни промени.
1. Повече възможности за разпространение – повече канали за достигане до аудиторията
Апетитът на хората за забавления ще си остане също толкова голям, колкото и преди, но те, образно казано, ще се опитват да го заситят много по-бързо. Затова през 2021 г. ще се мисли как да се осигури по-голяма гъвкавост при разпространението за развлекателната индустрия.
2. Виртуални събития, предлагани като туристическа услуга „пакет престой“
Тъй като заради COVID-19 много хора спряха да пътуват в чужбина, музеите, галериите и филхармониите, които са гордостта на кокетните градове, в които се намират, ще започнат да предлагат виртуални събития. Така ще компенсират преживяването, което не можете да си позволите заради пандемията.
3. Видеоигрите – основен източник на развлечение
Очаква се, че през 2021 г. видеоигрите ще преживеят истински бум. Техните създатели ще бъдат изправени пред сериозно предизвикателство – ще трябва да поработят със социолози и психолози, за да разберат мечтите и страховете на хората в постпандемичното време.
4. Смесване на реално случващо се и виртуална реалност
До момента, в който започнат да се организират масови публични прояви, ще се наблюдават много нововъведения в т. нар. процес на сливане на цифровия и реалния свят. Ще станем свидетели на спектакли, в които актьорите много често ще спират играта си и ще включват монитора, откъдето към тях в онлайн режим ще се присъедини или техен колега, или неговият образ, записан предварително.
5. Засилващо се усещане в публиката, че сериозно влияе на творците
През последните шест месеца на много места по света – както в Съединените щати, така и в Европа, редица художници започнаха да творят, давайки възможност на феновете си да надникнат в тяхната „светая светих“ – ателиетата им. Мнозина стриймваха на живо как рисуват. Така се създаде силна връзка между художниците и тяхната публика. При това специфично общуване в социалните мрежи художниците започнаха да се вслушват в съветите, които получаваха от феновете си. Дали обаче те не станаха твърде зависими от мнението на публиката? Според куратори това е временно явление и когато започнат да се организират отново събития на живо, повечето художници ще си възвърнат загубената независимост и отново ще налагат своя вкус.
6. Предпочитание към събития, провеждащи се в по-интимен кръг, за отбрана публика
Безспорно нощният живот се промени – за организаторите на мащабни прояви удари лош час. Това ще ги накара да насочат рекламата си към много по-тесни целеви групи и с много по-добре обмислени решения как да удовлетворят очакванията на по-малката си, но вярна публика. Това ще се отрази и върху начина, по който се планират и провеждат рекламните кампании.
7. Все по-голяма нужда от цифрови решения
COVID-19 стимулира дигитализацията – в много културни центрове по света се заговори за необходимостта от приемане на стратегия за цифровизация на различните културни инициативи – това означава масирано дигитализиране на архиви, стриймване на изкуствоведски лекции, онлайн турове и най-вече възможност да гледате филми, концерти и спектакли на различни платформи срещу заплащане.
8. Належаща необходимост от създаване на платформа за музикални събития, излъчвани на живо срещу заплащане.
При отменените концерти заради коронавируса редица продуценти потърсиха начини да ги излъчат онлайн. Така запазиха връзката си с феновете. Това ще продължи и вбъдеще, като ще се създадат платформи за музикални събития.
9. Възход на творците на свободна практика
Пандемията удари сериозно културните институции в Съединените щати, където редица музеи и галерии съкратиха много от своите служители. Задържаха предимно онези от тях, които имат добри контакти с богатите донори и знаят как да ги привличат за различни артистични проекти. В същото реме изкуствоведите, ангажирани с обучаването на публиката, в голямата си част бяха освободени. Именно от средите на тези хора, които през новата година ще трябва сами да се борят не само за прехраната си, но и за налагането си като независими хора на изкуството, ще се родят нови идеи и тенденции.
10. Спестени средства за нови начинания
Тази промяна ще се усети най-силно в Съединените щати, където е практика всяко голямо име сред творците да има сериозен екип от мениджъри и културни агенти. Когато творецът има директен контакт със своята публика, той няма да има нужда от толкова голяма „свита“ – съответно разходите му за нея ще намалеят и той ще усети това по джоба си. Така ще може да инвестира спестените средства в нови творчески проекти и инициативи.