Тази година – през май, отбелязваме 100 години от първото представяне пред публика на легендарния парфюм Chanel No. 5. Той е създаден от парфюмериста Ернест Бо по поръчка на пионерката в модата – известната французойка Коко Шанел. Ето няколко любопитни факта около любимия парфюм на Мерлин Монро.
Парфюмът Chanel № 5 е повече от аромат – той е синоним на изисканост и лукс, макар че Коко Шанел искала най-вече да ухае на чистота и свежест, свързвайки го с детството си и с майка си, която била перачка. Но не тя е вдъхновителката, а еманципираната жена в началото на двадесетте години на ХХ век.

Идеята за създаването на парфюма Коко Шанел споделя на среща с приятели в Монте Карло. Тогава се взима решението да се наеме Ернест Бо – най-добрият парфюмерист по онова време.

Поръчано му е да създаде уникален аромат, асоцииращ се със стила и личността на Коко Шанел. Той трябвало да отразява чувствеността и сложната същност на съвременната жена. Резултатът – съблазнително ухание на цветя с доминиращи аромати на бергамот, момина сълза, жасмин, сандалово дърво, отличаващ се от всичко познато до този момент на парфюмерийния пазар. За производството на половин литър Chanel № 5 бил необходим един тон цветя. И то не какви да е – в него са вложени над 80 съставки и сред тях е и иланг-илангът, добиван от Мадагаскар и Майот, и майската роза, цъфтяща само три седмици в годината, и специален сорт жасмин, който може да се намери само във френския град Грас.
Числото „пет“ в името на парфюма далеч не означава, че Коко Шанел била запалена по нумерологията. Причината е съвсем тривиална – когато Ернест Бо й представил няколко готови мостри, от които тя трябвало да си избере коя й харесва най-много, тя отсякла – „Номер 5“. От гледна точка на маркетинга и рекламата числото 5 е много подходящо, защото се запомня лесно. Дори не е било необходимо Мерилин Монро да обяви, че го харесва. Но признанието й, че в леглото е само по няколко капки Chanel № 5 изстрелва популярността на парфюма във висините. В Париж още се разказват легенди за безкрайните опашки от американски войници, които чакат да го купят, за да го занесат в родината на своите любими.
Приносът на Мерилин Монро е огромен – тя превръща Chanel № 5 в законодател в рекламата на парфюми.
През 1969 г. американският моден фотограф Ричард Аведон, работил за Harper’s Bazaar и Vogue, снима първата реклама на Chanel № 5 в Ню Йорк. Въпреки че трае само няколко секунди, това е най-скъпата реклама, правена до този момент.
Други емблематични реклами на Chanel № 5 са „Филмът“ (Le Film) от 2004 г. с Никол Кидман. След като участва в Moulin Rouge на австралийския режисьор Баз Лурман, актрисата отново е поканена да работи с него – в най-скъпата реклама, снимана тогава. Според официалната информация тя струвала на „Шанел“ 18 милиона долара.
Преди това французите си спомнят с умиление рекламата от 1992 г. – „Духът на Шанел“ (L’Esprit de Chanel) с Ванеса Паради. Тя е режисирана от известния Жан-Пол Гуд, който снима 19-годишната по онова време изпълнителка как се люлее и свири в клетка. Жан-Пол Гуд се вдъхновил от птича клетка, която видял в парижката централа на „Шанел“.
След успеха на Никол Кидман през 2009 г. за рекламно лице на парфюма е избрана френската актриса Одри Тоту. Рекламата се казва „Нощен влак“ (Train de Nuit). Тату е избрана неслучайно – кариерата й е във възход, след феноменалния успех в ролята й на Амели Пулен. Рекламата е ефектна – разказва историята на жена, пътуваща с „Ориент Експрес“ до Истанбул. По пътя – дали по силата на съдбата, или заради Chanel № 5, тя привлича несравним по красота и излъчване мъж.
В края на 2012 г. Мерилин Монро официално се присъединява към плеядата звезди, рекламни лица на легендарния аромат. От модната къща на „Шанел“ проследяват откъде е тръгнала прочутата реплика „Какво нося в леглото ли? Chanel No. 5“ и намират източника – касета със запис от интервю с Мари Клер.
През същата 2012 г. и Брад Пит става рекламно лице на парфюма – той е първият актьор, поканен от „Шанел“. Снима го режисьорът Джо Райт в черно-бяла реклама. Сценарият е загадъчен – Брат Пит усеща аромата на Chanel No. 5, но сякаш намеква, че той ухае на него.
През 2020 г. за рекламно лице на парфюма бе избрана френската актриса и носителка на „Оскар“ – Марион Котияр.