На 8-ми февруари ще станат ясни номинираните за „Оскар“ Тази година списъкът им обещава да е много пъстър – за най-голямата награда в киното ще се борят и високобюджетни блокбъстъри, и независими филми.
За първия си „Оскар” може да претендират и повсеместни любимци като Кристен Стюарт, Уил Смит, Кирстен Дънст, както и талантливи режисьори като Джейн Кемпиън, Маги Джилънхол, Шан Хедър.
Тук изброяваме филмите, на които кинокритиците, нечленуващи във Филмовата академия на САЩ, предсказват победа. Напомняме, че церемонията ще бъде на 27 март 2022 г. и тогава ще се разбере дали прогнозите им ще се окажат верни.
„Силата на кучето”. Мрачен и жесток уестърн на Джейн Кемпиън за собственика на ранчо Фил (Бенедикт Къмбърбач), който не дава мира на новата жена на брат си Роуз (Кирстен Дънст). Той несъмнено може да претендира за званието „най-добър филма на годината”. Хипнотично заснемане, завладяващ саундтрак и сърцераздирателна актьорска игра – Кемпиън има всички шансове да стане третата жена-режисьор в историята, получила „Оскар” за най-добра режисура.
„Белфаст”. Частично автобиографичният филм на Кенет Брана получи най-голямата награда на 46-ия Международен фестивал в Торонто в номинацията „Изборът на зрителите”. Филмът разказва за детството на Брана по време на конфликтите в Северна Ирландия. Джуд Хил е великолепен в главната роля, както и актьорите, превъплъщаващи се в членовете на семейството му: Кайтриона Балфе, Джейми Дорнан, Киърън Хайндс и Джуди Денч.
„Дюн”. Това е една от най-обсъжданите премиери на годината, която за кратък срок успя да донесе приходи от продажби на билети в кината за над 350 млн долара. Епичният и изпълнен с неповторима атмосфера филм на Дени Вилньов най-вероятно ще победи в няколко категории. Безподобни декорации, поразителни визуални ефекти, потресаващи костюми – всичко това на фона на музиката на легендарния композитор и носител на „Оскар” Ханс Цимер.
„Крал Ричард”. Трогателният биографичен филм на Рейналдо Маркъс Грийн разказва за Ричард Уилиямс (Уил Смит) – бащата и треньора на Винъс и Серина. Може би Уил Смит ще успее да се прибере у дома със статуетка 15 години след последната си номинация за „Оскар” за филма „Преследване на щастието”. Но това не е всичко – Бионсе и нейният саундтрак към филма „Be alive” ще накарат Били Айлиш да се поизпоти за победата в номинацията „Най-добра песен на годината”.
„Лакрицова пица”. Ако някой е длъжен да получи „Оскар” тази година, това е режисьорът Пол Томас Андерсън, който има зад гърба си вече 8 номинации. Критиците наляво и надясно хвалят последния му филм – историята на юношата (Купър Хофман, син на Филип Сеймур Хафман), който е влюбен до ушите в по-възрастна девойка (Алана Хайм). Предсказваме: на филма му е гарантирана номинацията в категорията „Най-добър оригинален сценарий”, а може би дори и победата.
„Спенсър: тайната на принцеса Даяна”. Може би интерпретацията на съдбоносните събития, случили се в живота на принцеса Даяна по време на коледното ѝ пътуване до Сандрингам през 1991 г., ще породи смесени чувства у журита но киноакадемията. Така или иначе образът на „Кралицата в сърцата на хората” в изпълнението на Кристен Стюарт поразява със силата, мащаба и достоверността си. Не може да не отбележим също и изпълненият с трагика саундтрак на Джони Гринууд и изящните костюми на Жаклин Дюран.
„Алеята на кошмарите”. Последният филм на мексиканския режисьор Гийермо дел Торо – романтичната история за чудовище, озаглавена, „Формата на водата” – победи в четири номинации, включително „Най-добър филм на годината”. Черният трилър „Алеята на кошмарите” може да се похвали и със звезден състав: Брадли Купър в ролята на работника от карнавала и Кейт Бланшет в ролята на зловещия психиатър, а също Руни Мара, Тони Колет, Уилем Дефо и Ричард Дженкинс.
„Трагедията на Макбет”. Дензъл Уошингтън, Франсис Макдормънд и Джоел Коен имат общо десет „Оскара”. Така че смело можем да предположим, че новият съвместен проест на триото ще бъде фаворитът на сезона. Това е проникновен и стилен преразказ на Шекспировата сага за смъртоносните амбиции и всепоглъщащата вина, обвит в мъгла и заснет в сумрачно черно-бяло.
„Изгубената дъщеря”. В режисьорския си дебют Маги Джилънхол превръща увлекателния роман на Елена Феранте – „Непознатата дъщеря“, в наситена и невероятно кинематографична елегия за радостите и ужасите на майчинството. Филмът напълно заслужава номинация в категорията „Най-добър адаптиран сценарий – да не говорим за играта на неповторимата Оливия Колман, Джеси Бъкли и Дакота Джонсън.
„Паралелни майки”. Макар че филмът на Педро Алмодовар не беше избран за номинация в категорията „Най-добър чуждестранен филм” от Испания, неговата мелодрама за живота на две жени, които се срещат в стая в родилния дом, може да се появи в други категории – от „Най-добра музика” до „Най-добра операторска работа”. Основното предимство на филма? Притежателката на купата „Волпи” от Венецианския фестивал Пенелопе Крус, която участва в надпреварата за най-добра женска роля.
„CODA: Деца на глухи родители”. В началото на 2021 година симпатичната юношеска комедия на Шан Хедър, в която се разказва за детето на глухи родители, покори кинофестивалът на независимото кино „Сънданс”. „CODA” стана първият филм в историята, победил във всички водещи номинации в категорията „Драма”. Фаворит на зрителите, този филм напълно може да се намести сред претендентите за най-добър филм на годината или да осигури номинации за дебютантката Емили Джоунс и притежателката на „Оскар” Марли Матлин.