Ръководство как се печели „Оскар“

За да отнесеш наградата „Оскар“ за актьорска игра, е важно да избереш да участваш в най-подходящия филмов проект и сценарий.  В момента тече последният кръг от гласуването от страна на членовете на Американската академия за филмови изкуства кой от обявените номинирани ще грабне статуетките „Оскар 2020“ в над 20-те категории, затова ви предлагаме кратко ръководство как да си увеличите шансовете и вие догодина да сте сред претендентите за най-добра водеща женска или мъжка роля.

 

Едва ли трябва да се споменава изобщо, че да се спечелят Наградите на Американската филмова академия за актьорско майсторство е трудна задача. Те са резултат на сериозен професионален опит, трупан десетилетия, все по-сложни роли и желание за преодоляване на ожесточената конкуренция. Но… ако изберете перфектната роля, добре изградената сюжетна линия и попаднете в точната категория, е почти сигурно, че лелеяната статуетка ще попадне във ваши ръце.

1. Въплътете се в личност, която реално е съществувала

Еди Редмейн в ролята на Стивън Хокинг в „Теорията на всичко“.

От учредяването на Американската филмова академия 82-ма актьори са спечелили „Оскар“ за пресъздаването на образи на реално съществували хора. На последната церемония по награждаването трима от четиримата номинирани бяха проучили много внимателно живота на своите герои (Рами Малек на Фреди Меркюри в „Бохемска рапсодия“, Оливия Колман на кралица Анна във „Фаворитката“, Махершала Али – на музиканта Доналд Шърли в „Зелената книга“). Освен това, колкото по-важна личност е персонажът ви, толкова по-големи са шансовете ви: Еди Редмейн спечели „Оскар“ за ролята си на Стивън Хокинг в „Теорията на всичко“, а Никол Кидман – за Вирджиния Улф в „Часовете“. И не забравяйте – ще имате бонус точки, ако за ролята си сте носили специални протези или ако човекът, чийто живот разказвате на екрана, присъства заедно с вас на церемонията (макар и Дженифър Лорънс да не спечели „Оскар“ през 2016 г., тя бе номинирана за ролята си в „Джой“, където изигра обикновена жена, станала милионер и създала бизнес империя. Въпросната дама бе в залата и горещо подкрепяше актрисата).

2. Като ще е реален персонаж, най-добре да е със синя кръв

Колин Фърт в ролята на Джордж VI в „Речта на краля“.

Членовете на Академията са като обсебени от британските монарси и ние ще продължим да сме свидетели на тази тяхна обсесия. Да си припомним – преди Оливия Колман да спечели наградата „Оскар“ за най-добра водеща женска роля за изпълнението си на кралица Анна във „Фаворитката“, Чарлз Лоутън получава наградата за въплъщението си в крал Хенри VIII в „Частният живот на Хенри VIII“; Джуди Денч – за образа на кралица Елизабет I във „Влюбеният Шекспир“; Хелън Мирън – за Елизабет II в „Кралицата“; Колин Фърт за пресъздаването на крал Джордж VI в „Речта на краля“. И забележете – Академията обича не само европейските кралски особи – през 1957 г. Юл Бринър спечелва наградата за водеща мъжка роля за Монгкут в „Кралят и аз“.

 

3. За „Оскар“ за „водеща женска/мъжка роля“, изберете политическа фигура

Гари Олдман като Уинстън Чърчил в „Най-мрачният час“.

Пътят към славата минава през превъплъщаването ви във вдъхновяващ лидер (за предпочитане е да има дълги монолози и поне веднъж гневно да избухне). Това е работещата формула за успех при Гари Олдман (Уинстън Чърчил в „Най-мрачният час“), Даниъл Дей Луис (като Ейбрахам Линкълн в „Линкълн“), Шон Пен (Харви Милк в „Милк“) и Бен Кингсли (като Махатма Ганди в „Ганди“). Диктаторите също се радват на успех: през 2007 г. Форест Уитакър печели „Оскар“ за водеща мъжка роля за образа на Иди Амин – бивш президент на Уганда във филма „Последният крал на Шотландия“.

4. За водеща женска роля – най-добре е да сте под тридесет

Бри Ларсън в „Стая“.

Едва ли бихте се изненадали, че Холивуд обича образите на младите и наивни нежни създания. Искате ли доказателства? Тридесет и пет на сто от получилите „Оскар“ за най-добра женска роля са на възраст под 30 години. Това са Бри Ларсън („Стая“), Ема Стоун („Ла Ла Ленд“), Натали Портман („Черният лебед“) и Дженифър Лорънс („Наръчник на оптимиста“), която е само на 22 години, когато е отличена с наградата. За сравнение в категорията „най-добра водеща мъжка роля“ само Ейдриън Броуди, на 29-годишна възраст, печели „Оскар“ за изпълнението си в „Пианистът“.

5. Ако не сте американец, поне бъдете британец

Даниъл Дей Луис в „Ще се лее кръв“.

Ако ви трябват доказателства за специалните отношения между Великобритания и САЩ, вижте кои са били сред пионерите, печелещи „Оскар“ – англичаните Вивиан Лий („Отнесени от вихъра“), сър Лорънс Оливие („Хамлет“) и Джули Андрюс („Мери Попинз“). Въпреки че Академията винаги е предпочитала да отличи своите талантливи съграждани, британските актьори са на второ място – и в техни ръце са отишли 65 от статуетките. Интересна подробност е, че в момента актьорът, спечелил най-много награди „Оскар“ за водеща мъжка роля, е британецът Даниъл Дей Луис. Той има три Оскара („Моят ляв крак“, „Ще се лее кръв“ и „Линкълн“), а освен това и шест номинации.

6. Бъдете звезда на музикалния небосклон, преминала в лагера на най-добрите кино актьори

Лейди Гага в „Роди се звезда“.

Кой е по-ослепителен от кино звездата? Музикалните икони, естествено. Поп звездата Шер реши да се пробва в киното и през 1988 г. спечели „Оскар“ за „Лунатици“. Така тя проправи пъртина и на други: Куин Латифа бе номинирана за „Чикаго“ през 2002-а, Мери Джей Блайдж за „Затънали в кал“ през 2018 г. и Лейди Гага за „Роди се звезда“ през 2019 година. И макар да не сме особено убедени, че Лейди Гага бе най-сериозният претендент за отличието, имайки предвид актьорската ѝ игра, тя бе ненадмината като звездно присъствие и мощ и заслужено взе „Оскар“ за най-добра оригинална песен.

7. Разбийте ги на всички фронтове

Катрин Зита-Джоунс в „Чикаго“.

В Холивуд има една мъдра мисъл – колкото повече и по-различен тип усилия влагате в една роля  – толкова по-голяма е вероятността да бъдете номинирани за „Оскар“. Ето защо ролите в мюзикъл, там, където пеете, танцувате, а освен това и свирите на пиано, имат голям шанс да ви осигурят ако не друго, то поне номинация. Припомнете си, например, Райън Гослинг в „Ла Ла Ленд“, или за партниращата му Ема Стоун, или за Барбара Стрейзънд („Смешното момиче“), Лайза Минели („Кабаре“), Катрин Зита-Джоунс („Чикаго“), Рийз Уидърспун („Да преминеш границата“), Дженифър Хъдсън („Мечтателки“) и Ан Хатауей („Клетниците“). И като знаете за тези пристрастия на членовете на Академията към мултифункционалните актриси – дали през 2020 г. няма да видим как Рене Зелуегър взима статуетката за изпълнението си на Джуди Гарланд в „Джуди“?

8. За „Оскар“ в категорията „поддържаща мъжка“ роля е най-добре да сте злодей

Хавиер Бардем в „Няма място за старите кучета“.

Обикновено „Оскарите“ за най-добра водеща мъжка роля са запазени за образите на положителни герои, преодоляващи трудности и превъзмогващи себе си. За поддържащите роли се търси по-скоро отрицателен образ – злодей в най-пълния смисъл на думата: спомнете си за безмилостния критик – Джордж Сандърс във „Всичко за Ева“; Джоел Грей като зловеща фигура в „Кабаре“ или Джей Кей Симънс в „Камшичен удар“. Искате гарантиран успех? Скочете в дълбокото и изиграйте най-страшния злодей – Хийт Леджър в „Черният рицар“, Хавиер Бардем в „Няма място за старите кучета“ или Кристоф Валц в „Джанго без окови“.

9. В категорията „поддържаща женска роля“ влезте в образа на загрижена или безотговорна майка

Патриша Аркет в „Юношество“.

Макар и в киното образът на жертвоготовната майка да се е превърнал в клише, и през изминалото десетилетие осем от десетте носителки на „Оскар“ за най-добра поддържаща женска роля са родители. Някои от тях са безкрайно подкрепящи (Реджина Кинг в „Ако Бийл Стрийт може да говори“), други са безнадеждно стресирани (Патриша Аркет в „Юношество“), а трети са супер заблудени (Алисън Джани в „Аз, Тоня“, Моник в „Прешъс“), но всички те създадоха запомнящи се образи, провокиращи размисъл.

10. Манипулирайте вота (предложете за „Оскар“ в категория „поддържаща роля“ някой в главна роля)

Алисия Викандер в „Момичето от Дания“.

Когато се правят предложения в категорията „поддържаща роля“, нерядко се правят малки шашми – целта е максимално увеличаване на шансовете. Във филми с две силни водещи роли единият е номиниран в категорията за поддържаща. През 2019 г. този принцип сработи за Махершала Али (той спечели за поддържаща мъжка роля, а партниращият му – Виго Мортенсен в „Зелената книга“, бе номиниран за главна мъжка роля). В други случаи, ако в категорията „водеща мъжка/женска роля“ наблюдаваме силна конкуренция, номинацията сред поддържащите може да има по-големи шансове за успех. Това се оказа работещата стратегия при Виола Дейвис в „Прегради“ и при Алисия Викандер в „Момичето от Дания“.

11. Нека името на героя ви е в заглавието на филма

Джулиан Мур във „Все още Алис“.

Защо е толкова важно името на героя да е в заглавието на филма? Много просто – от това зависи дали ще спечелите или загубите. От 1929 г. насам над една трета от спечелилите „Оскар“ за най-добра мъжка и женска роля се превъплъщават в героя, споменат в заглавието на филма. Джулиан Мур спечели за „Все още Алис“, Филип Сиймур Хофман за „Капоти“, Джейми Фокс за „Рей“ и Джулия Робъртс за „Ерин Брокович“. Дори Мерил Стрийп се възползва от този принцип: следвайки го, кинолегендата спечели три пъти „Оскар“ – за „Крамър срещу Крамър“, „Изборът на Софи“ и „Желязната лейди“. Това важи с пълна сила и за тазгодишните номинации: Рене Зелуегър за „Джуди“ и Хоакин Финикс за „Жокера“.