Писатели за милиони и миньони

Пиесата „Хари Потър и прокълнатото дете“ е една от многото финансови благословии за Джоан Роулинг. След като постановката обра шест награди „Тони“ миналата година, само за седмица приходите от продадени билети достигнаха 2.3 милиона долара. В историята на Бродуей това е най-успешният удар за спектакъл, който не е мюзикъл.

Тази година Роулинг имаше и успехи в продажбите си на книги – в Съединените щати тиражът на заглавията й бе 2.8 милиона копия. Да не забравяме и тематичните паркове на името на Хари Потър, както и новия филм за „Момчето, което оживя“. Така Джоан Роулинг стана най-високо платеният писател – с печалба от близ 92 милиона щатски долара.

Следва я Джеймс Патерсън – с печалба от 70 милиона долара. По данни на NPD BookScan за 12 месеца Патерсън и Бил Клинтън, съавтори на „Президентът липсва“ –  най-четеният роман за 2018 г., са продали 5.5 милиона бройки.

За миналата година състоянието на Патерсън е оценено на 800 милиона долара, което го прави най-богатият американски писател днес.

Общо петимата най-скъпо платени писатели са продали книги в тираж над 18.6 милиона и от тях приходите са 235 милиона долара. Това е с 10 милиона долара повече в сравнение с миналата година.

В тройката влиза някогашната първа дама Мишел Обама, която през последната година е спечелила от книгата си около 36 милиона долара. През 2017 г. тя и съпругът й Барак Обама, получиха аванс от 65 милиона долара за две заглавия. Това бе безпрецедентно висока сума за президентски мемоари. Въпреки че книгата на Барак Обама все още не е издадена, се носят слухове, че тя ще бъде пусната в продажба тъкмо за кандидат-президентската надпревара през 2020 година. По всичко личи, че инвестицията на Penguin Random House си е струвала.

Мемоарите на Мишел Обама – „Моята история“ (Becoming) се превърнаха в една от най-продаваните книги за 2018 г., въпреки че бяха пуснати на пазара по-малко от два месеца преди края на годината. Обама си подсигури успеха, тръгвайки на турне из страната. По време на срещите с читатели в десет големи града тя се държаше като истинска рок звезда.

На четвърто място е Джеф Кини, автор на любимата детска поредица „Дневникът на един Дръндьо“. Приходите от нея са 20 милиона долара, като са продадени 3.6 милиона копия само за 12 месеца. Този ноември излезе 14-ият роман от поредицата, а Кини стана Кавалер на френския Орден за изкуство и литература – едно от най-високите литературни отличия.

„На определена възраст осъзнавате, че имате шанс да промените света, в който живеете“, казва Кини пред „Форбс“ през 2016 година. „Моят съвет е – побързайте по-рано да прегърнете тази идея и смело да продължите напред“.

Тази година Стивън Кинг се смъква от трето на пето място с печалба от 17 милиона долара, като средствата му се „стопяват“ с 10 милиона долара в сравнение с миналата година, когато печели осемцифрена сума за адаптацията на блокбастъра „То“. Последният му удар – „Доктор Сън“ – регистрира приходи в размер на 71 милиона долара, което е малко разочароващо за Краля на ужаса.

С това престижната класация на списание „Форбс” завършва – Дан Браун и Джон Гришам, които миналата година си делят пето място, днес са извън списъка.

Но Джоан Роулинг има големи шансове да се задържи и догодина. Тя е сценарист на „Фантаcтични животни: Престъпленията на Гpинделвалд“ – десетият филм от франчайза „Магическият свят“ на Джоан Роулинг, започнал с филмовата поредица за Хари Потър. Този филм събра приходи от 650 милиона долара. А следващият от поредицата „Фантастични животни“ вече тропа на вратата – предвижда се да излезе по екраните през 2021 година.

Накрая да кажем и няколко думи за методологията на „Форбс”.

Предварителната оценка е направена на база отчетени приходи за периода 1 юни 2018 г. – 1 юни 2019 г. Прогнозираните печалби се основават на данни от NPD BookScan, Box Office Mojo и Pollstar Pro, както и на интервюта с хора, добре запознати със случващо се в издателския бранш.

И докато в САЩ топ писателите се поздравяват с добри резултати, в Европа – и по-конкретно във Франция – за първи път от 20 години бележат толкова нисък спад в продажбите на книги. Това е тенденция от последните години, имайки предвид, че през 2018 г. новите романи донесоха на своите издатели печалба от общо 48 милиона евро, която се оказа с 32% по-малко от 2012 година!

Иначе през 2019 г. френският литературен сезон се откри с 524 нови романи – 336 на френски и 188 преводни. Според статистиката, надлежно водена от специализираното издание за литература Livres Hebdo, новите заглавия в художествената литература са със 7.6% по-малко от миналата година.

Освен това според данни на Националния издателски синдикат (SNE) през 2017 г. са продадени книги с общ тираж 430 милиона, през 2018 г. – 419 милиона, което е с 2.52% по-малко в сравнение с предишната година. За тази година – 2019 г. – от Националния издателски синдикат все още не разполагат с окончателни данни, но отбелязват, че средният тираж на новите заглавия едва надхвърля 6000 копия.

Все пак да си запазим правото на малко оптимизъм – социологическите проучвания във Франция отчитат, че най-много книги се продават през декември. Към момента сред петте най-продавани заглавия във Франция (като изключим комиксите, посветени на „Приключенията на Астерикс” и на „Блейк и Мортимър“, които са редовно в челната десятка) са:

– носталгичният роман „Всички хора не живеят по един и същ начин в света” на спечелилия тази година престижната награда „Гонкур” Жан-Пол Дюбоа;

– книгата за едно от най-редките животни на планетата „Снежната пантера” на писателя – пътешественик Силвен Тесон, спечелила наградата „Ренодо” – на името на Теофаст Ренодо – създателят на първия френски вестник през 1631 година;

– романът на „Човешките неща” на Карин Тюил, получил тазгодишната Награда „Гонкур“ на гимназистите. В него се разказва за внезапния обрат в живота на едно уж успешно френско семейство – бащата е известен журналист, отразяващ политическия живот във Франция, съпругата му е дейна феминистка, а синът им – студент в престижен американски университет – изведнъж е обвинен в изнасилване.

– „Спомени, спомени” на журналистката Катерин Не – която активно отразява живота на политиците във Франция още от края на 70-е години;

– „Да смениш водата на цветята” на известната у нас сценаристка Валери Перен. Сюжетната линия тръгва от гробище, някъде в Бургундия, където жената, отговаряща за поддържането му, разказва тайните истории на някои от редовните му посетители.

И докато френските читатели са настроени по-скоро романтично в избора си на книги, то руските им „колеги” са сурово практични.

Класацията на Libs.ru за най-добри нови книги на 2019 г., съставена въз основа на читателски мнения, отчита следните резултати (В „Топ пет” влизат не само руски автори): На първо място е романът на италианския разследващ журналист Роберто Савиано –  „Пираните на Неапол”; на второ – „Борса за всички” на Сергей Буканов, който дава съвети как да се играе на борсата. На трето – „По начин, неизвестен за мен” на Фрай Макс. Заглавието е вдъхновено от големия руски писател и поет Даниил Хармс, който казва, че „Животът е победил смъртта, но по начин, неизвестен за мен”. Следват романтичната история на стюардесата Александра „Букет лавандули за късмет” на Олеся Хусейн и книгата за личностно развитие на началници отново на Сергей Буканов – „Ефективните миньони”.

Но не се заблуждавайте, в нея не става дума за симпатичните анимационни герои, а за това как по-добре организираме времето си, разпределяйки задачите си на хората около нас. Нашите лични ефективни „миньони”.