Въпреки големите си финансови загуби, модната индустрия възнамерява изцяло да промени подхода си към бъдещите модни ревюта, колекции и начин на работа. Разказваме ви какво предстои да се промени.
Едва ли често се замисляме, колко тежки са работните графици в света на модата: фиксирането на датите за предстоящи дефилета и презентации, лансирането на нови колекции, определянето на намаленията на текущи продажби – всичко се изчислява до най-дребната подробност. Здравната и икономическата криза, причинени от пандемията от коронавируса, не направиха ситуацията по-розова.
Неотдавна прочутият ливански моден дизайнер Ели Сааб сподели пред списание “Elle” какви са страховете и желанията му, и какво би искал да се промени: „Работим едновременно върху няколко колекции, почти машинално, без да оценяваме реално и без да се наслаждаваме на нашия занаят, който започва да става все по-малко ценен и уважаван. Календарният ни график също става все по-тежък, без да ни позволява да си поемем дъх и за минутка.“
Алесандро Микеле, творчески директор на италианската модна къща Gucci от 2015 г. насам, споделя мнението на колегата си от Ливан. Преди няколко дни той съобщи в Instagram профила си, че възнамерява да забави темповете на събитията, планирани от марката.
„През дните на самоизолация, когато времето сякаш вървеше по-бавно, аз се опитах да разбера дали посоката на действията ми е правилна. Имаше толкова много жизненоважни въпроси, които трябваше да бъдат зададени… спешно трябваше да се променят много неща в стила ми на работа… да поема по нов път, далеч от крайните срокове, поставени от индустрията и преди всичко от прекомерното представяне, което в наши дни не е от толкова голямо значение. Това е много дързък, но нужен избор, чрез който да се създаде една нова творческа вселена.“
Занапред Gucci планира да представя по две колекции на година, презентирайки главите на една нова история. „Нерегулирани, забавни и абсолютно свободни, написани от новия меланж на правила и жанрове, които на свой ред ще бъдат захранвани от места, лингвистични кодове и комуникационни платформи.“
Откровението на Алесандро Микеле бе подкрепено и от лейбълите Yves Saint Laurent и Valentino – първият обяви, че има намерение да следва собствен график за 2020-а, а вторият, че се отказва от участието си в дигиталната парижка Седмица на модата през месец юли. В същото време над 40 известни личности от модния бранш като Дрийс Ван Нотен, Тори Бърч и Марин Сер, изразиха в отворено писмо желанието си модата да щади и да уважава повече околната среда, както и да съответства на актуалните нужди на обществото.