Новият 80-и брой на списание Banker Special е вече на пазара, но тук си припомняме едни от най-интересните текстове от предишния.
Калоян Атанасов ни разказва за най-интелигентния Mercedes-Benz, създаван някога. Публикуваме текста без съкращения.
Приятел, съветник и асистент – всичко това е CLA, първият представител на изцяло новото семейство компактни автомобили на марката с трилъчата звезда.
„Мозъкът“ на операциите е MB.OS
Новият CLA е първият автомобил, с вградена Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), е собствена разработка на компанията от Щутгарт. Това го прави и най-интелигентният Mercedes-Benz в историята.
Системата, усъвършенствана с изкуствен интелект, позволява всеки автомобил да бъде оборудван със суперкомпютър, свързан с интелигентния облак на Mercedes-Benz. Това дава възможност за редовни актуализации „по въздуха“ на най-важните функции на автомобила, включително и на системите за подпомагане на шофирането.
MB.OS е четвъртото поколение на инфотеймънт системата MBUX. Тя открива нов свят на персонализирани изживявания и интуитивно взаимодействие между човека и автомобила. Новото поколение MBUX е първата автомобилна информационно-развлекателна система, която интегрира изкуствен интелект (AI) от Microsoft и Google. По този начин се съчетават множество AI агенти в една система. MB.OS предлага и максимална гъвкавост за безпроблемно интегриране на съдържание от доставчици от трети страни.
С помощта на генеративен изкуствен интелект новият виртуален асистент в автомобила дава възможност за сложни диалози с много сюжети, каквито могат да се водят с приятел, и дори има краткосрочна памет. Въз основа на ChatGPT4o и търсенето с Microsoft Bing, той обединява колективните знания на една интернет търсачка.
Скок в следващата електрическа ера
Въглеродният отпечатък на новия изцяло електрически CLA е намален с 40% по цялата верига на стойност, в сравнение с неелектрифицирания му предшественик. Със забележително нисък разход и впечатляващ за този сегмент пробег, CLA издига електрическата мобилност в ежедневието на ново ниво. Първите модели, които ще се появят на пазарите, са CLA 250+ с EQ Technology и CLA 350 4MATIC с EQ Technology. С пробег до 792 км по WLTP, CLA 250+ с 200 кВт мощност предлага голям пробег за своя клас. CLA 350 4MATIC с 260 кВт мощност е позициониран като версия с висока производителност в горната част на моделната гама.
Ефективността на електрическата система – от батерията до пътя – е 93%, а регенерацията е с мощност до 200 кВт. По същество всички процеси на забавяне и спиране, дори до покой могат да се осъществяват, без да се използва конвенционалната спирачна система, което увеличава ефективността и добавя пробег. Рекуперацията е възможна дори при ABS спиране върху заледени пътища. В модела е интегрирана и нова собствена разработка на електрическите модули за задвижване и двустепенна предавателна кутия за повече мощност, въртящ момент, максимална скорост и висока ефективност.
Благодарение на 800-волтовата бордова мрежа и новото поколение батерии, времето за зареждане може значително да се намали. Електрическото CLA може да зареди пробег от 300 км в рамките на 10 минути. За CLA 250+ и CLA 350 4MATIC е възможно бързо зареждане с постоянен ток с мощност до 320 кВт. Новите изцяло електрически модели са оборудвани с върховия вариант на литиево-йонни батерии с използваемо енергийно съдържание от 85 кВтч, които се отличават с висока енергийна плътност и по-малък въглероден отпечатък.
Към края на 2025 г. CLA ще се предлага и като хибрид с 48-волтова технология и интегриран в трансмисията електромотор. Модулната архитектура на моделите на CLA позволява на Mercedes-Benz да има максимална гъвкавост в концепцията за задвижвания и производство. Модерният двигател с вътрешно горене на хибридния CLA първоначално ще се предлага с три нива на мощност. Клиентите ще могат да избират между задвижване на предните колела и задвижване на всички колела 4MATIC.
Иновативен дизайн: гледка към звездите
В CLA емблематичната и спортна А-образна радиаторна решетка е интерпретирана по нов начин за електрическата ера. Иновативният „звезден“ панел е напълно осветен за първи път в серийно производство на Mercedes-Benz. Общо 142 индивидуално анимирани LED звезди с хром-ефект създават отличителната визия на марката.
Всички модели CLA се предлагат стандартно с обширен панорамен покрив. Този еднокомпонентен фиксиран стъклен таван няма централна скоба и се простира изцяло от рамката на предното стъкло към задната част. Той осигурява ново изживяване в интериора с панорамна гледка и светлина.
Интериорът на CLA предлага ново и луксозно изживяване. Дизайнът се фокусира върху няколко емблематични високотехнологични елемента, като опционалният суперекран MBUX, който се простира по цялата ширина на интериора. Зад голямата стъклена повърхност са разположени 26-сантиметровият (10.25-инчов) дисплей на водача и 35.6-сантиметровият (14-инчов) централен дисплей. Друг елемент, който привлича вниманието, е централната конзола. Тя изглеждаща като плаваща във въздуха, а високата й позиция подсилва спортното усещане.
Новите модели CLA в Европа ще се предлагат серийно с множество функции за безопасност и с асистента за дистанция DISTRONIC. Допълнителните системи за подпомагане на комфорта се предлагат от Mercedes-Benz в пакет под името MB.DRIVE.
Той включва осем камери, пет радарни сензора, дванадесет ултразвукови сензора и суперкомпютър с водно охлаждане с достатъчен запас за редовни актуализации „по въздуха“ и за добавяне на нови функции. DISTRONIC е допълнен и от асистент за управление, като резултатът е най-съвременната система за подпомагане на шофирането от второ ниво.
След световния дебют, първите бройки на електрическия CLA се очакват през лятото и в дилърствата на българския представител на марката – Силвър Стар.